תיק השקעות למתחילים – רוצים להתחיל להשקיע?

תוכן עניינים
רוצים להשקיע? תיק השקעות למתחילים
רוצים להשקיע? תיק השקעות למתחילים

לא צריך להיות אנשים בעלי השכלה פיננסית רחבה בכדי לבצע השקעות מוצלחות בשוק ההון ולהרוויח כסף רב. למעשה, ישנם משקיעים אגדיים שהצליחו להשיג תשואות עודפות לאורך שנים בלי שלמדו יום אחד באוניברסיטה ומעולם לא למדו על עסקים באופן פורמלי. יחד עם זאת, אין ספק שידע בהחלט יכול להועיל למרבית האנשים, גם בבניית תיקי השקעות.

מכיוון שאף אחד לא נולד כאשר הוא משקיע מנוסה, ישנם כמה כללים חשובים שיכולים לסייע לאנשים שרוצים להתחיל בכך. לא משנה אם מדובר על אדם צעיר או מבוגר, משכיל או לא משכיל, בעל הון רב או סכום כסף מצומצם, כל אחד יכול לעשות זאת וגם להצליח.

לומדים תוך כדי תנועה

בניה של תיק השקעות למתחילים יכולה להיעשות באמצעות בחירה באחת משתי האסטרטגיות הבאות – הדרך הראשונה היא קודם כל ללמוד ורק  אחר כך לבנות תיק השקעות. הדרך השנייה היא – ללמוד תוך כדי תנועה.

כדי ללמוד את נושא ההשקעות אין צורך ללמוד תואר פיננסי, הגם שלא הוא הדבר שהופך משקיע למוצלח. עם זאת, בהחלט כדאי:

  • לקרוא באופן תדיר בעיתונות הכלכלית.
  • ללמוד מושגים מקצועיים באמצעות ספר הדרכה או אתר אינטרנט איכותי.
  • להיעזר בפורומים מקצועיים למשקיעים ולמתעניינים.

נדגיש שהדבר החשוב הוא לאזור אומץ ולקפוץ למים של ההשקעות. מי שיחשוש לעשות את הצעד חוסם את עצמו מרכישת הצלחה פיננסית ומהשגת תשואות יפות.

מתחילים בקטן

עבור משקיעים מתחילים, מומלץ בהחלט לבנות תיק השקעות קטן. דבר זה נכון במיוחד למי שמרגיש שקיים בו חשש לעשות זאת עם סכומים משמעותיים מאוד. העובדה שבונים אפילו תיק קטן מאפשרת לחוש את השוק בצורה טובה יותר, להתחיל להבין איך מעבירים הוראות לבורסה, מהם סוגי ההוראות הקיימות לצורך ביצוע שינוי, ביטול, כיצד בודקים תשואות היסטוריות ועוד.

אומרים שהניסיון הוא המורה הטוב ביותר, ולעיתים זהו דבר נכון. עם זאת, בתחום ההשקעות ישנם אנשים שמעדיפים להתנסות בקטן לפני שהם עוברים להשקעות גדולות וסבוכות יותר. אגב, אלה הן ההשקעות שיכולות להניב תשואות עודפות ולהביא לעיתים לרווחים גבוהים מאוד.

התנסות ללא סיכון

דרך ייחודית שיכולה להתאים למשקיעים מתחילים היא לרכוש התנסות ממשית ללא סיכון. פעולה כזאת, הגם שהיא נשמעת מפתיעה ואולי על פניה גם בלתי אפשרית, מבוססת על בנייה של "תיק השקעות וירטואלי". תיק זה, שיש המכנים אותו גם תיק השקעות און ליין, מבוסס על אתרי אינטרנט ו"משחקי השקעות".

באמצעות פניה לאתרים פיננסיים שמציעים שירות כזה (אגב, לרוב ללא תשלום) ניתן להעביר הוראות קניה ומכירה של כל ניירות הערך הקיימים, אבל "על הנייר בלבד" ללא העברה של כסף אמיתי.

צורת לימוד זאת מאפשרת התנסות כמעט מציאותית ולמידה טובה כמעט כמו בנייה של תיק השקעות ממשי. מדוע אנו אומרים כמעט? מפני שהעובדה שלא מעמידים כסף אמיתי בסיכון משפיע באופן כלשהו על המוכנות לקחת סיכונים. עם זאת, מדובר על דרך טובה ללמידה איכותית.

בוחרים את הסיכון

הנקודה האחרונה שנזכיר כבעלת חשיבות עבור מי שרוצה להיכנס לתחום ההשקעות היא שניתן לשלוט בצורה טובה ברמת הסיכון של התיק. גם כאשר מרכיבים תיק השקעות למתחילים חשוב לבצע פיזור סיכונים.

משמעות הדבר היא שילוב נכון בין נכסים פיננסיים סולידיים לחלוטין (למשל פיקדונות בנקאיים, מק"מ או אג"ח ממשלתי) לבין נכסים בעלי סיכון בינוני וכאלה בעלי סיכון גדול (השקעות במניות של חברות טכנולוגיה חדשניות או אג"ח בלתי מדורגת למשל). אגב, חשוב לדעת שניתן בהחלט להיעזר לצורך כך ביועץ השקעות שמומחה בהתאמה בין רמת הסיכון המועדפת ליצירת הרכב השקעות מתאים.

אסף מיכאל אנליסט השקעות
אסף מיכאל אנליסט השקעות

אסף מיכאל, מייסד המרכז להשקעות בישראל. זה לא סוד שעולם ההשקעות מבלבל, הידע שאתם מקבלים יכול להיות מסובך. החלטנו לתת לכם את כל המידע שאתם זקוקים לו להשקעות במקום אחד.

דילוג לתוכן