חברת ניהול תיקים

תוכן עניינים

חברת ניהול תיקיםבעוד שיותר ויותר ישראלים מגלים את אפשרויות ההשקעה השונות עבור תיק ההשקעות הפרטי שלהם, יש חשיבות רבה להבנת אפשרויות ניהול ההשקעות בשוק על מנת לקבל החלטה מושכלת ומותאמת אישית לצרכים ולהעדפות של כל משקיע. רבים למשל מנהלים את תיק ההשקעות שלהם ישירות דרך הבנק, בעזרת יועץ ההשקעות של הבנק, מי באופן פעיל יותר ומי באופן פעיל פחות. אפשרות אחרת היא מסחר עצמאי וניהול עצמאי מלא של תיק ההשקעות, דרך פלטפורמות מסחר של חברי בורסה רשומים. אך האפשרות הנפוצה ביותר לצד ניהול תיקים דרך הבנקים היא באמצעות חברת ניהול תיקים. בשוק הישראלי יש כמה וכמה גופים המוגדרים חברת ניהול תיקים, החל מבתי השקעות עצמאיים, בתי השקעות של חברות פיננסיות גדולות יותר וחברות ניהול תיקים קטנות יותר.

מהי חברת ניהול תיקים

חברת ניהול תיקים היא חברה פיננסית המתמחה בשירותי ניהול תיקי השקעות. חברות אלו פועלות באופן מסודר ומוסדר ומנהלות תיקי השקעות בהיקפים שונים של סכומי כסף, עבור לקוחות פרטיים, לקוחות עסקיים-ארגוניים ואף עבור לקוחות מוסדיים. חברת ניהול שכזו אחראית בפועל לניהול השוטף של תיקי ההשקעות של לקוחותיה, על פי מאפייני השקעה פרטניים יחסית, כאשר ניהול התיק כולל ביצוע פעולות המסחר בפועל, קביעת אסטרטגיית ההשקעה, הקצאת הנכסים וכל ההיבטים של ניהול פעיל של תיק השקעות.

הרווח של חברת ניהול תיקים מגיע מדמי ניהול הנגבים מסך הנכסים המנוהלים – קרי, החברה גובה דמי ניהול חודשיים/שנתיים בהתאם לגובה התיק של כל לקוח. כאשר מהות המודל היא שבאמצעות הניהול המקצועי והייעודי תיק ההשקעות ישיג תשואות גבוהות יותר לעומת אפשרויות ניהול השקעות אחרות, תשואה עודפת אשר תצדיק את תשלום דמי הניהול לחברת הניהול.

למי מותר לנהל תיקי השקעות?

כאשר מדברים על חברות ניהול תיקי השקעות חשוב מאוד להבין ולהדגיש לאילו גופים מותר מבחינת החוק והרגולציה לספק שירותים אלו. בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות (1995) מוגדר כי רשאים לעסוק בניהול השקעות רק תאגידים המחזיקים ברישיון רשמי לניהול תיקי השקעות. כמו כן, החוק קובע כי את ניהול ההשקעות בפועל יבצעו אך ורק מנהלי השקעות, עובדי התאגיד המורשה הרלוונטי, אשר מחזיקים ברישיון מנהל תיקי השקעות.

על מנת שחברה עסקית תוכל לקבל רישיון לניהול תיקי השקעות, עליה לעמוד בדרישות סף הכוללות הון עצמי מסוים, עמידה בבדיקות רגולציה שונות, רכישת ביטוח מתאים והעסקת עובדים בעלי רישיון מתאים.

השירות של חברה לניהול תיקים

חברת ניהול תיקים עוסקת במהות הבסיסית ביותר של תחומי פעילותה בניהול ההשקעות של לקוחותיה השונים. ברוב מוחלט של המקרים, תיק ההשקעות של הלקוח נותר בבנק המסחרי שלו, כאשר לחברת הניהול ניתן ייפוי כוח לביצוע פעולות קנייה ומכירה של ניירות ערך. כך שכספי הלקוחות אינם מועברים לחברת ניהול התיקים, אלא נותרים בבנק וניהול ההשקעות מבוצע ע"י גורם חיצוני, בתמורה לדמי ניהול כמובן. מכאן, שתיק ההשקעות של הלקוח חשוף ושקוף לחלוטין מבחינתו והוא יכול בכל רגע לראות את הביצועים, את הקצאת הנכסים וכיוצא באלו.דפים

חלק מהמשיכה של חברות ניהול תיקים עבור הלקוחות הוא היחס האישי וניהול ההשקעות המותאם אישית לכל לקוח. חברת ניהול ההשקעות נפגשת עם כל לקוח ובונה פרופיל משקיע אישי הכולל את מטרת הכסף, הסכומים, טווחי הזמן להשקעה, פרופיל סיכון וכיוצא באלו. אך ניהול ההשקעות עצמו במרבית החברות בנוי על סוגי תיקים, לפי רמת סיכון והקצאת נכסים בעיקר. כך שלא באמת מדובר על ניהול אישי של תיק ההשקעות עבור כל לקוח. בנוסף, במקרים רבים, מנהלי ההשקעות משקיעים חלקים נרחבים של תיקי הלקוחות בקרנות נאמנות, כאשר ברירת המחדל תהיה קרנות הנאמנות של אותו בית השקעות או חברת ניהול. חשוב מאוד לבחון את הביצועים של חברת ניהול תיקים מסוימת ולבחון האם יחס העלות-תועלת מצדיק את עצמו.

ניהול השקעותניהול השקעות הוא תחום בעל הילה של יוקרה ומקצועיות, מונח שמיד מעלה אסוציאציות לכסף ולרווחים. אך בעוד שהתחום בהחלט כולל משהו מהתיאורים והמושגים הללו, הוא לחלוטין לא שמור בלעדית לאנשי מקצוע ממגזר הפיננסים או לעשירים. בישראל יש אנשים המנהלים תיק השקעות, באמצעות מודלים שונים של פעולה ומכל הסוגים וסכומי התיקים. ניהול השקעות מהווה תחום עצום ומגוון מאוד מבחינת אפשרויות, גורמים הפעילים בו ומודלים שעל פיהם ניתן לנהל השקעות.

הגדרת ניהול השקעות

ניהול השקעות הוא מונח כללי המתייחס בעיקר לקנייה ומכירה של מכשירי השקעה וניירות ערך, זאת במסגרת תיק השקעות המתנהל בחשבון בנק או חשבון מסחר כזה או אחר. ברמה הבסיסית ביותר, מנהלי תיקי השקעות ואנשים פרטיים המנהלים את השקעותיהם בניירות ערך עוסקים בהקצאת נכסים בתיק, עסקאות קנייה ומכירה של נכסים, מימוש רווחים וכן הלאה. אך ניתן גם לקחת את התחום של ניהול השקעות להיבטים מורכבים יותר כמו גידור עסקאות, מסחר במכשירים פיננסיים מורכבים, היבטי מיסוי, סיכוני השקעות ואשראי וכן הלאה.

ניהול השקעות יכול ללבוש צורות שונות. הוא יכול להיעשות על ידי הצרכן בעל התיק עצמו או על ידי גורם מקצועי חיצוני, ניהול התיק יכול להיות פאסיבי, אקטיבי, אגרסיבי או שמרני, ההשקעות יכולות להיות רק בשוק המקומי או גם בשווקים בינלאומיים. ניהול ההשקעות יכול לכלול מסחר באפיקים מורכבים ומשוכללים כמו נגזרים וסחורות או התמקדות באפיקי השקעה נפוצים יותר כמו מניות, אג"ח, מדדים וקרנות נאמנות – כך שמדובר על עולם ומלואו, תחום מרתק ודינמי מאוד, שניתן תמיד להמשיך ללמוד ולהתמקצע בו.

איך ניתן לנהל את ההשקעות

שיטות לניהול השקעות כוללות כאמור אסטרטגיות שונות ורק על זה ניתן לכתוב אתר אינטרנט שלם. לכל משקיע יש את הדרך המתאימה ביותר לצרכיו, לרמת הסיכון הרלבנטית ולמאפייניו האישיים. בישראל, הדרכים שבהן ניתן לנהל תיק השקעות פרטי כוללות:

  • ניהול התיק ופעולות המסחר דרך הבנק – כאשר הכוונה היא לניהול עצמאי של הלקוח או בעזרת יועץ ההשקעות בבנק.
  • ניהול תיק במסחר עצמאי – דרך שירותי מסחר של חברה המוגדרת חבר בורסה, על בסיס פלטפורמת מסחר מקוונת והפקדת כספי התיק בחשבון ייעודי לכך.
  • ניהול תיקים מקצועי וחיצוני על ידי בית השקעות או חברת ניהול תיקים – הכסף נמצא בחשבון הבנק של הלקוח וההשקעות מתנהלות דרכו בשקיפות מלאה, אך מנהלי השקעות מורשים מבצעים את ההשקעות בפועל, בתמורה לדמי ניהול מוגדרים ועל פי מדיניות השקעה המוסכמת מראש.

בנוסף,נסקור באופן כללי 4 שיטות מרכזיות ונפוצות של ניהול השקעות:

  • ניהול אקטיבי: בחירת ניירות ערך ספציפיים באופן פעיל וניסיון כללי לתזמן את השוק ולהשיג תשואות עודפות לעומת השווקים עצמם.
  • ניהול פאסיבי: שיטה הצוברת פופולאריות רבה, ניהול השקעות באופן המנסה לעקוב אחר השווקים ולחקות אותם, לא לנסות לייצר תשואות עודפות. השיטה כוללת למשל תעודות סל וקרנות מחקות.
  • ניהול אגרסיבי: אסטרטגיה של ניהול אקטיבי הכוללת עסקאות מסוכנות יותר, פעולות מסחר רבות יחסית וכניסה לפוזיציות מנוגדות לזרם הכללי בשוק – מתאים לחובבי סיכון.
  • ניהול שמרני/סולידי: ניהול השקעות באפיקים הנחשבים סולידיים וברמות סיכון נמוכות, ניהול שקול ואיטי יותר, לרוב לטווח ארוך ועם השקעות באפיקים שמרניים יותר כגון אג"ח ממשלתיות, אג"ח קונצרניות בדירוג גבוה, מניות ערך ומדדים גדולים.

היתרון של ניהול השקעות מקצועי על ידי מנהל תיקים חיצוני

העברת ניהול ההשקעות של תיק ההשקעות הפרטי לבית השקעות או חברת ניהול תיקים חיצונית מציעה כמה וכמה יתרונות. ראשית כל מדובר על מנהלי השקעות מורשים ומקצועיים היודעים לנתח את השווקים ולזהות הזדמנויות כמו גם משברים ונקודות יציאה. שנית, ניהול השקעות חיצוני ומקצועי מאפשר לנתק את הרגש של המשקיע מהמשוואה ולייצר תשואות טובות יותר לאורך זמן, גם בזמנים קשים יותר. כך ניתן להשקיע באופן מושכל ויעיל במגוון רחב של אפיקי השקעה ומכשירים פיננסיים, ליהנות מליווי מקצועי. כמו כן ניתן לקבל עמלות נמוכות יותר מהבנק.

כך ניתן לבצע ניהול השקעות יעיל ומקצועי, עם פחות מעורבות של בעל התיק אך בשקיפות מלאה והתאמה מוחלטת למדיניות ההשקעות המוגדרת.

אסף מיכאל אנליסט השקעות
אסף מיכאל אנליסט השקעות

אסף מיכאל, מייסד המרכז להשקעות בישראל. זה לא סוד שעולם ההשקעות מבלבל, הידע שאתם מקבלים יכול להיות מסובך. החלטנו לתת לכם את כל המידע שאתם זקוקים לו להשקעות במקום אחד.

דילוג לתוכן