תיק השקעות לטווח ארוך

תוכן עניינים
תיק השקעות לטווח ארוך
תיק השקעות לטווח ארוך

אחד היתרונות המהותיים ביותר שקיימים בבניית של תיק השקעות כלשהו הוא אלמנט הגמישות. מן הידועות הוא שניתן לקבוע הרכב השקעות שיהיה מסוכן או סולידי, מוטה שוק ההון המקומי או מוטה חו"ל, בעל סוג אחד של מכשירי השקעה או כמה מכשירים שונים.

היבט נוסף של הגמישות הזאת בניהול ההשקעות טמון באפשרות לבחור בתיק השקעות שמותאם למשכי זמן שונים.

בשורות הבאות נדון במשמעות של בחירה בתיק השקעות לטווח ארוך. נראה מהן היתרונות של תיק שכזה, למי הוא יכול להתאים, למי הוא עשוי שלא להתאים ועוד. חשוב לציין שהמאמר שלהן הוא אינפורמטיבי בלבד. אין באמור להלן משום המלצות לבחור בתיק השקעות או במוצרי השקעה כאלה או אחרים.

מוצרי השקעה לטווח ארוך

תיק השקעות לטווח ארוך יכול להיות מורכב מנכסים שונים ומגוונים. למעשה, ניתן בהחלט לשלב בתוך תיק כזה גם מוצרי השקעה לטווחים קצרים או בינוניים, אך מטבע הדברים, מרבית ההשקעה תופנה למוצרי השקעה אשר מבוססים על זמן ארוך.

בין היתר, ניתן לבחור מוצרי השקעה כגון:

אג"ח (איגרות חוב) בעלי מח"מ גבוה. מח"מ גבוה משמעותו היא שזמן הפידיון של האג"ח רחוק. אלה הם אגרות חוב שיעניקו ריבית גבוהה יותר כפיצוי על מרכיב הזמן.

• השקעה בסחורות לטווח ארוך. מדובר לא רק על מתכות יקרות, אלא גם על סחורות שמעריכים שמחירם הנוח כיום יעלה מאוד עם חלוף פרק זמן משמעותי.

• השקעה בחברות בתחילת דרכן – רכישת מניות של חברות קטנות ובעלות פוטנציאל יכולה להוביל לרווחים גבוהים. יש לזכור שרק חלק מהחברות הללו יגיע להישגים ולכן יש לבחון היטב את ההשקעה לפני ביצועה ולשקול אפשרות השקעה בכמה חברות.

• בנוסף אפשר להפוך גם למשקיע אסטרטגי בחוזים עתידיים, במטבעות אקזוטיים ועוד.

לא לפנסיונרים

כאשר מתכננים לבנות תיק השקעות לטווח ארוך צריך להיות מוכנים לכך ששוק ההון יודע מחזורים של שפל וגאות. הערכות המומחים קובעות שלאורך זמן רב, כל השקעה מושכלת בשוקי ההון היא השקעה רווחית.

לכאן, תיק השקעות לזמן ארוך היא בעצם תוכנית שעשויה להביא להפסד בטווחי זמן שונים אך לא כאשר מסתכלים על התמונה בכללותה.

השקעות לזמן ארוך יתאימו לאנשים שעתותיהם בידם, שלא סבורים שיזדקקו לכסף נזיל משמעותי מתוך ההשקעות באופן דחוף ותוך פרק זמן קצר. לכן, תיק מסוג זה:

• מתאים מאוד לאמצעי לחיסכון עבור הילדים או הנכדים (אפשר גם ניהול בנאמנות).

• מתאים גם לאנשים בתחילת גיל העבודה ואפילו לאנשים באמצע החיים, שצברו סכום זמין להשקעה.

• לא מתאים לאנשים הקרובים לגיל הפנסיה, או לכאלה שרוצים אך ורק השקעות סולידיות, שאינן רושמות מעת לעת ירידות שערים מוחשיות.

גם עם הכנסה קבועה

גם כאשר בונים תיק השקעות לטווח ארוך ניתן לקחת בחשבון מרכיב של הכנסה קבועה. מרכיב זה אומר שניתן לקבל מתוך ההשקעות הכנסה שוטפת וזאת בלי "לאכול" את קרן ההשקעה. מרכיב זה של הכנסה שוטפת יכול להתקבל באמצעות:

• מימוש תקופתי של רווחים, באופן מחושב.

• בחירה בנכסים מניבים קלאסיים כגון איגרות חוב ממשלתיות או אג"ח חברות.

• בחירה במוצרי השקעה שונים כגון קרנות נאמנות מניבות ומשתתפות ברווחים ועוד.

לקחת סיכונים מחושבים

הנקודה האחרונה שנדגיש בהקשר של תיק השקעות לטווח ארוך היא האפשרות לקחת בתוך כך סיכונים מחושבים, ברמה בינונית או גבוהה. דווקא משום שמדובר על טווח ארוך, שבמהלכו צפויות גם ירידות שערים וגם עליות שערים, נזכור שיש הרבה הזדמנויות לרווח גבוה וגם ל"תיקון" אחרי תקופה של ירידות. כאשר לוקחים סיכונים גבוהים יותר כך עולה הסיכוי ליהנות מתשואה גבוהה יותר, לעיתים באופן משמעותי.

אסף מיכאל אנליסט השקעות
אסף מיכאל אנליסט השקעות

אסף מיכאל, מייסד המרכז להשקעות בישראל. זה לא סוד שעולם ההשקעות מבלבל, הידע שאתם מקבלים יכול להיות מסובך. החלטנו לתת לכם את כל המידע שאתם זקוקים לו להשקעות במקום אחד.

דילוג לתוכן