איגרות חוב קונצרניות

תוכן עניינים

איגרות חוב קונצרניותאגרות חוב, ובקצרה אג"ח, נסחרות בבורסה וניתן לרכוש אותן או למכור אותן ללא כל קושי. הבחנה מרכזית הקיימת בין סוגים שונים של אג"חים נשענת על הגורם המנפיק אותן.

מצד אחד, ישנן איגרות שמונפקות על ידי הממשלה ואלה נקראות "ממשלתיות". מצד שני, ישנן איגרות המונפקות על ידי גופים מסחריים, כלומר חברות שונות, והללו נקראות בשם "קונצרניות". מהן בדיוק איגרות החוב הקונצרניות? שאלה זו חשובה לא רק מבחינה תיאורטית כי אם גם כדי שניתן יהיה לקבל החלטת השקעה חכמה יותר.

מדוע מונפקות אגרות חוב?

חברות גדולות, לעיתים פרטיות אך בדרך כלל אלה הנקראות חברות ציבוריות, נוהגות להנפיק ניירות ערך מסוג אג"ח מתוך מטרה אחת פשוטה. מטרה זו הינה גיוס הון. איגרות חוב קונצרניות מוצעות לציבור הכללי כחלופה למקורות מימון אחרים כגון הלוואה בנקאית או מכירת חלק מהבעלות למשקיעים או דרך הנפקת מניות.

מחזיקי האג"ח הופכים לנושים של החברה, כלומר יש בידם הזכות לקבל ריבית הנקובה בהתאם לתנאי האג"ח בהנפקה. בנוסף לריבית, מחויבת החברה להחזיר למשקיעים גם את סכום השקעתם בהתאם לערך הנקוב.

סכום זה, קרן ההשקעה, יכול להיות מוחזר בתשלום אחד (בסוף חיי האיגרת) או לשיעורין, כלומר בתשלומים. את הריבית מקובל לשלם למשקיעים, מחזיקי האג"ח אחת לתקופה, כגון פעם בשנה או בכל רבעון.

אג"ח קונצרניות ודירוג סיכונים

האם כל האג"ח הקונצרניות זהות זו לזו? האם כולן ישלמו למחזיקים, בעלי האג"ח, את אותה הריבית? עבור המשקיע הפוטנציאלי חשוב לדעת שישנם הבדלים גדולים מאוד בין אגרות החוב השונות. הסיבה לכך נעוצה במאפיינים של החברה המנפיקה.

כאשר החברה המנפיקה נחשבת ליותר יציבה וחסונה מבחינה פיננסית, כאשר יש תזרים מזומנים קבוע ויציב, במידה ומדובר באג"ח שהונפקו לצד בטחונות ראויים, המשקיעים יהיו יותר שקטים ורגועים.

במקרים אלה, הסיכון הכרוך בהשקעה נמוך, אך משום כך גם הריבית שתשלום למשקיע תהיה יותר נמוכה. כאשר החברה קטנה יותר, פחות יציבה, יותר מסוכנת, המצב הפוך. הסיכון עבור המשקיע יותר גדול והריבית שתצטרך לפצות אותו על המוכנות להשקיע תהיה גבוהה יותר.

אך מי קובע את דירוג האג"ח? מי קובע איזו איגרת חוב קונצרנית תהיה יותר מסוכנת ואיזו תהיה יותר בטוחה? האם זה מבוסס על הערכת החברה המנפיקה? הערכת רמת הסיכון יכולה להיעשות בכמה דרכים.

דרך אחת הינה מחקר שנעשה על ידי חברות מקצועיות המתמחות בדירוג אג"ח וניירות ערך בכלל והענקת דירוג על פי כללים מקצועיים. דרך נוספת להערכת אג"ח שיכולה להתאים לחלק מהמשקיעים הינה שימוש בהערכה של יועץ השקעות או אנליסט המעניק יעוץ ללקוח פרטי או מפרסם הערכות בכלי התקשורת ובמאמרים וסקירות.

מדוע להשקיע באג"ח?

מדוע כדאי להשקיע באג"ח? למי תתאים השקעה מסוג זה? ראשית כל, תתאים השקעה כזאת לאלה שאינם מעוניינים להשקיע במניות. מקובל להניח שאגרות חוב ככלל מסוכנות פחות ביחס למניה. הן פחות תנודתיות ואם חברה נקלעת לקשיים, החוב לבעלי האג"ח הינו בקדימות יחסית גבוה. בנוסף, אגרות חוב מאפשרות לבצע גיוון בתיק ההשקעות. גם אלה המשקיעים במניות יכולים להקצות אחוז מסוים מסך ההשקעה לאגרות חוב קונצרניות.

ואם רוצים לקבל תשואה ניכרת, האם אגרות חוב קונצרניות יכולות להתאים? תשואה עודפת ניתן להשיג במידה ומבצעים רכישה של אג"ח הנחשבת לעתירת סיכון. זו לא השקעה שמתאימה לכל אחד, אבל יש כאלה המתמחים בבניית תיק השקעות מגוון, המכיל בתוכו כמה וכמה אגרות חוב מסוכנות – מענפים שונים, של חברות שונות, של מגזרי תעשיה שונים.

אפשרות קלה לפיזור סיכונים ניתן למצוא בהשקעה עקיפה – רכישת תעודות סל או קרנות נאמנות המשקיעות באג"ח קונצרני.

אסף מיכאל אנליסט השקעות
אסף מיכאל אנליסט השקעות

אסף מיכאל, מייסד המרכז להשקעות בישראל. זה לא סוד שעולם ההשקעות מבלבל, הידע שאתם מקבלים יכול להיות מסובך. החלטנו לתת לכם את כל המידע שאתם זקוקים לו להשקעות במקום אחד.

דילוג לתוכן