כיצד מרכיבים תיק השקעות

תוכן עניינים

תיק השקעותהרכב תיק השקעות הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר בהצלחה ובהשקעות איכותיות, לטווח ארוך ולטווח קצר.

תורת הקצאת הנכסים תמיד הייתה רלבנטית להשקעות בשוקי ההון, אך כיום כאשר המציאות הפיננסית העולמית מקשה אפילו יותר על השגת תשואות חיוביות איכותיות באופן מתמשך, הקצאת נכסים טקטית וחכמה היא אפילו יותר קריטית.

הרכב תיק השקעות משמעותו החלוקה הפנימית בין הנכסים השונים, בעיקר בחלוקה לקטגוריות כלליות כגון מניות, אג"ח ממשלתיות, אג"ח קונצרניות, מזומן והשקעות אחרות – כאשר באופן כללי לכל תיק צריכה להיות חלוקה פנימית לפי אחוזים, כאשר אלו נקבעים לפי תנאי השוק אך גם לפי הפרופיל האישי של המשקיע.

 תורת הקצאת הנכסים שעליה מבוסס הרכב תיק ההשקעות מיועדת לפיזור סיכונים וגיוון ההשקעות – מה שאמור לייצר תשואות איכותיות לאורך זמן. למעשה, מחקרים פיננסיים שונים מציגים תמונה מרתקת, האומרת כי הקצאת הנכסים אחראית לכ-90% מהתשואה של התיק, בעוד שרק כ-10% מהתשואה מקורם בבחירה פרטנית של השקעה כזו או אחרת. אך גם חלוקת הנכסים בתיק היא אמנות של ממש ועניין למקצוענים.

חלק מהותי בתהליך ניהול התיקים בבתי ההשקעות

החלק בו נקבע הרכב תיק השקעות באופן כללי הוא מרכזי וחשוב ביותר בתהליך ל העברת ניהול תיק ההשקעות לידי אנשי המקצוע של בית השקעות כלשהו. מעבר לכך שחוק ניהול תיקי השקעות מחייב את בית ההשקעות לגבש מדיניות השקעות פרטנית מול הלקוח, רק כך ניתן להתאים את התיק לצרכי והעדפות הלקוח ולייצר לו ניהול השקעות רלבנטי ואיכותי. באופן עקרוני, בתי השקעות מנהלים ללקוחותיהם את תיקי ההשקעות באופן פרטני ואישי, אך כמובן שמדובר על מערכת מתוחכמת ועל מודלים כלליים להשקעה – אי אפשר לצפות מבית השקעות גדול לניהול פרטני, עד רמת המנייה או האג"ח הבודדת לכל תיק ותיק שלהם.

 לכן בתי השקעות עובדים לפי סוגי תיקים – הסוגים נקבעים לפי רמת סיכון, טווח זמן השקעה ואפיקי השקעה מועדפים על הלקוח, החל מתיקים סולידיים מאוד ועד תיקים אגרסיביים במיוחד. לכן קביעת הרכב תיק השקעות היא קריטית, כך שעל פי סוג התיק של הלקוח נעשים שינויים בהרכב ההשקעות ומגובש הרכב המתאים לאותו סוג תיק ולאותה נקודת זמן בשווקים.

כיצד קובעים את הרכב תיק ההשקעות?

לא סתם דיברנו על תורת הקצאת הנכסים, אמנם אין תורה אחת או מודל פעולה אחד, אך בהחלט מדובר על תורה ועל פעולה טכנית שיש לדעת לבצע. הרכב תיק השקעות מציין איזה אחוז בתיק יתפוס כל אפיק השקעה רלוונטי, כאשר יש גם חלוקת נכסים פנימית בתוך כל אפיק. הדרך לקבוע את הרכב תיק ההשקעות היא מהמאקרו אל המיקרו. קרי, קודם בוחרים את שווקי היעד של תיק ההשקעות ואת אפיקי השקעה העיקריים הרלוונטיים לרמת הסיכון וציפיות התשואה של הלקוח (מניות, אג"ח, קרנות נאמנות, תעודות סל, מזומן, מט"ח, שקלי, מדדי, השקעות בישראל, השקעות בחו"ל, נגזרים, סחורות וכן הלאה).

 לאחר מכן יורדים שלב ובוחרים ענפים רלבנטיים לתיק ההשקעות – למשל תחומי פעילות למניות, סוגי אג"ח וכיוצא באלו. השלב האחרון הוא בחירת הנכסים להשקעה, בין אם מדובר על מניות או אג"ח מסוימות או על מדדים מסוימים וקרנות נאמנות באפיק השקעה כזה או אחר. כמובן שמהות הקצאת הנכסים היא יצירת גיוון ופיזור בתיק, אז לרוב לא נראה למשל השקעה במניות רק בענף פעילות אחד, אלא ישנה חלוקת נכסים פנימית.חישוב

 כמובן שניתן דגש למצב השווקים באותה נקודת זמן ומעת לעת יש לעדכן את הרכב הנכסים בתיק ואת שיעור החשיפה. כך במצב כלכלי מסוים התיק יכול להיות למשל עם 30% מניות (15% בישראל ו-15% בחו"ל), 60% אג"ח (40% קונצרניות ו-20% ממשלתיות) ו-10% מזומן, אך בהתאם להתפתחויות כלכליות החלוקה הפנימית הזו תשתנה ועשויים להתווסף אפיקי השקעה אחרים. המטרה היא לבנות תיק השקעות מגוון, עם פיזור סיכונים אך עם זאת מאוזן ומתאים למצב השווקים ולרמת הסיכון הרצויה של המשקיע.

אסף מיכאל אנליסט השקעות
אסף מיכאל אנליסט השקעות

אסף מיכאל, מייסד המרכז להשקעות בישראל. זה לא סוד שעולם ההשקעות מבלבל, הידע שאתם מקבלים יכול להיות מסובך. החלטנו לתת לכם את כל המידע שאתם זקוקים לו להשקעות במקום אחד.

דילוג לתוכן