השקעה בבורסה או בנדלן?

תוכן עניינים

השקעה בבורסה או בנדלןאחת השאלות הנפוצות בקרב משקיעים רבים היא האם כדאי לבצע השקעה בבורסה או בנדלן? שתי ההשקעות הללו נחשבות להשקעות פופולריות שמאפשרות להניב רווחים רבים. אך למרות זאת, קיימים הבדלים בין ההשקעות הללו מבחינת פרמטרים שונים כמו נזילות, תשואה ויכולת הניוד. לכן, חשוב לבחור את אפיק ההשקעה המתאים לכם ביותר. השקעה בבורסה או בנדלן? המאמר הבא הוא בשבילכם. 

 

השקעה בבורסה או בנדלן- יתרונות ההשקעה בבורסה

להשקעה בבורסה יש מספר יתרונות בולטים- 

  • סכום כניסה נמוך

על מנת לבצע השקעה בבורסה לא צריך סכומים גבוהים במיוחד. למעשה ניתן להתחיל מסכום כניסה נמוך של כמה אלפי שקלים ולפזר את הסיכון בכמה אפיקים ובכמה תיקי מניות של חברות שונות. לעומת זאת, השקעה בנדלן מצריכה סכום התחלתי של מאות אלפי עד מיליוני שקלים. אם יש לכם חיסכון קטן השקעה בבורסה תהיה הבחירה הנכונה עבורכם. 

  • נזילות

השקעה בבורסה ניתנת למשיכה מהירה באופן משמעותי יותר מהשקעה בנדלן. במידה שרוצים לפדות השקעה בבורסה, שוק ההון נזיל יותר וניתן להנות מפירות ההשקעה בחשבון הבנק אפילו תוך מספר שעות. לעומת זאת, בהשקעה בנדלן המכירה והרגולציה על המכירה הופכות את פירות ההשקעה לרחוקים יותר. במכירת דירה יש תהליך ארוך עד לרגע בו הכסף יתקבל בחשבון הבנק. כלומר במידה שיש צורך בכסף מידי השקעה בבורסה היא הבחירה הנכונה עבורכם. 

  • פיזור סיכונים

לרוב האנשים שהצליחו לחסוך מספיק כסף לדירה יהיה מספיק הון לדירה אחת בלבד ובמקרים נדירים מאוד לשתיים ומעלה. כלומר, במידה שאנחנו מבצעים השקעה בדירה אנחנו שמים את כל החסכונות שלו בהשקעה אחת גדולה. מדובר בסיכון גבוה יותר מאחר שאנחנו לא יכולים להיות בטוחים שנקבל את הסכום שאנחנו מייחלים לו. לעומת זאת, בהשקעה בבורסה אנחנו מפזרים את ההשקעה בשלל ניירות ערך ובמגוון חברות עם סיכויי הצלחה שונים. במידה שחברת אחת לא מספקת את התשואה שציפינו לה חברה אחרת עלולה לספר תשואה גבוהה יותר. כמו כן ניתן להיעזר במכשירים שונים כמו מניות ואגרות חוב שמאפשרים למקסם את יכולת פיזור הסיכונים וכך את יכולת ההשקעה. 

  • השקעה פאסיבית

השקעה בבורסה יכולה לספק הכנסה פאסיבית ללא הצורך בניהול שוטף. מערכות רבות נועדו למטב את ההשקעה מידי יום. ניתן לקבוע אסטרטגיות ומדיניות עבור ההשקעה ולפזר את הכסף בין תיקי השקעות שונים, להעביר הוראות קבוע ולשמור על פיזור סיכונים באופן אוטומטי. השקעה בנדלן לעומת זאת מצריכה טיפול שוטף, החל במצב הדירה ועד למציאת דיירים, חוזים וכדומה. 

  • עמלות נמוכות

השקעה בבורסה לא דורשת עמלות גבוהות ולמעשה העמלות שנגבות הן נמוכות יותר מאשר העמלות הנגבות בנדלן. בדרך כלל העמלות בבורסה עומדות על עשיריות האחוז. בהשקעה בנדלן גובים עמלות גבוהות של עשרות ואף מאות אלפי שקלים. 

השקעה בבורסה או בנדלן- יתרונות ההשקעה בנדלן

להשקעה בנדלן יש מספר יתרונות בולטים- 

  • תנודתיות השוק 

השקעה בבורסה היא השקעה שכוללת תנודות רבות. שוק ההון משתנה מידי יום, מחירי המניות משתנים ויש צורך בביצוע מעקב צמוד אחר התנודות בשוק. לעומת זאת, השקעה בנדלן כוללת שינויים סולידיים יותר. בדרך כלל השינויים הם איטיים ונפרשים על תקופות של חודשים ואף שנים. גם ירידה במחירים תהיה איטית בדרך כלל ותגובה לשוק הנדלן יכולה להיות איטית יותר מאשר תגובה לשוק ההון. 

  • מינוף השקעה זול

משכנתא לצרכי השקעה נקראת מינוף. כך מקבלים הון שאין לנו על מנת להגדיל אותו מהר יותר. במידה שנשתמש בהלוואה זו באופן נכון נוכל להחזיר אותה ואף להנות מרווחים נאים. לעומת זאת, בהשקעה בבורסה לא ניתן לקבל הלוואה נוחה בתנאים טובים מאחר שהבנקים לא אוהבים לקחת סיכונים גבוהים. בהשקעה בבורסה אין ביטחון. לעומת זאת השקעה בנדלן כוללת נכס פיזי ולכן התנאים לכך קלים יותר. 

  • הטבות מס

השקעה בנדלן כוללת הטבות מס שונות, במיוחד אם מדובר בהשקעה לטווח הארוך. קיימת הפחתת מדרגת מס על רכישה של דירה נוספת ואף ניתן לקבל הטבות נוספות. תכנון נכון של הטבות המס יאפשר לכם להנות מדירה להשקעה עם הטבות מס ייחודיות שלא ניתן לקבל על השקעה בבורסה. 

  • תחושת ביטחון

לעומת השקעה בבורסה, השקעה בנדלן כוללת תחושת ביטחון. כאשר משקיעים בנכס מוחשי ויציב נהנים מביטחון רב יותר מאשר אם משקיעים בניירות ערך ואגרות חוב. אנשים רבים לא חשים ביטחון בהשקעה בבורסה ומעדיפים להשקיע בנכס מוחשי שנמצא מולנו. 

  • הכנסה פאסיבית

כאשר בוחרים להשכיר דירה ניתן להנות מהכנסה פאסיבית בכל חודש. שכר דירה מדירה להשקעה נכנס כל חודש לחשבון הבנק בקלות. יש לקחת בחשבון שיש צורך לעתים בתחזוקה, ניהול דיירים, שיפוצים ועוד.

  • עליית ערך

בישראל, שוק הנדלן שומר על ערך יציב וכמעט בכל שנה ניתן לראות עליה. כבר שנים רבות לא הייתה ירידה בשווי הדירות והשקעה בנדלן במיקום טוב צפויה להעלות את ערכה בשנים הקרובות. שוק הנדלן חווה בשנים האחרונות עלייה הן בביקוש והן במחירים ואנשים שמשקיעים בדירות יכולים להנות מרווחים יפים במיוחד. 

השקעה בבורסה או בנדלן- מה עדיף?

לאחר שבחנו את היתרונות בכל אחד מסוגי ההשקעות ננסה לענות מה עדיף השקעה בבורסה או בנדלן. למעשה לא קיימת תשובה חד משמעית מאחר שלכל תחום יש יתרונות וחסרונות והתשובה לכך תלויה באיזה שלב אתם בחיים ומה הפרופיל העסקי שלכם. אם אתם זוג צעיר שחסך במשך שנים ויש לו הון עצמי לדירה, השקעה בנדלן תהיה הבחירה המתאימה ואף תספק לכם קורת גג בטוחה. לעומת זאת, אם אתם זוג עם ילדים שכבר יש לו דירה ולרכישת דירה נוספת ייאלץ לקחת משכנתא, ההמלצה תהיה לבצע ההשקעה בבורסה בסכומים סולידיים יותר. 

לכן, על מנת לבחור אם עדיפה השקעה בבורסה או בנדלן, מומלץ להתייעץ עם חברות מנוסות בתחום שיעזרו לכם לעשות זאת באופן נכון ולהפחית את הסיכונים. 

אסף מיכאל אנליסט השקעות
אסף מיכאל אנליסט השקעות

אסף מיכאל, מייסד המרכז להשקעות בישראל. זה לא סוד שעולם ההשקעות מבלבל, הידע שאתם מקבלים יכול להיות מסובך. החלטנו לתת לכם את כל המידע שאתם זקוקים לו להשקעות במקום אחד.

דילוג לתוכן