השקעה בזהב בבורסה

תוכן עניינים

השקעה בזהב בבורסההשקעה בזהב בבורסה יכולה להיות בכמה אמצעים, על ידי קרנות הנסחרות בבורסה, מניות בכורי זהב, מניות הקשורות בזהב ואפילו רכישה פיזית של זהב. יש סיבות רבות לביקוש הגבוה של זהב, אך מנגד קיימות גם חששות בנוגע להשקעה בזמן הזה בזהב. הזהב הוא חומר גלם ותיק שמחזיק בתכונות כספיות השייכות לעבר לפי טענת רבים, אך מנגד טוענים שהוא הנכס הבטוח ביותר לאחזקה. הביקוש של חומר הגלם יישאר סביר להניח, בין אם מדובר על תכשיטים ותכונות דומות של הזהב. האם השקעה בזהב בבורסה היא השקעה כדאית? 

השקעה בזהב בבורסה- בעד ונגד

בתי השקעות בארץ ובעולם משקיעים בזהב, המשקיעים הגדולים ביותר גם הם שמים אם הונם על מניות עוקבות ערך זהב, תעודות סל ועוד. הסבירות על פי אותם משקיעים היא כי ההשקעה תחזיר את עצמה בתוך מספר שנים, לרוב השקעות זהב הולכות נגד הזרם של השוק. בשנתיים האחרונות השוק חווה ירידות משמעותיות, הן בשל משבר הקורונה והן בשל עליות הריבית, המלחמה באוקראינה ודברים דומים. בכל התקופה הזאת הזהב היה יחסית גבוה לשוק והיווה עוגן לתיקי השקעות רבים. אבל לא הכל זהב, יש גם סיכונים בהשקעות כאלו והן בשל הטענה כי מדובר על חומר גלם עתיק וחסר ערך בעתיד. חלק מהאנליסטים מאמינים שבשנה הבאה נראה את שווי הזהב יורד לכ-800$, בעוד שאחרים טוענים כי הזהב עשוי להגיע ל-3,000$. למי אתם אמורים להקשיב? אנליסטים תמיד חלוקים בדעתם לגבי כל מניה, מעטות המניות אשר כלל הציפיות שוות. מה שאנחנו כן יכולים לראות הוא שבמהלך משבר הקורונה הזהב שגשג, כיום שווי הזהב עומד על כמעט 1,750 דולר (נכון ל-24/08/2022). אם כן, אתם תמצאו דעות חלוקות בנוגע לזהב וכדי לעשות את הבחירה הנכונה לכם יהיה עליכם לחקור את תעודת הסל אותה אתם מעוניינים לרכוש, לראות את התשואה בשבועות האחרונים של הזהב, לראות מהן הטענות של האנליסטים ולבצע מחקר אמיתי ועמוק כדי להגיע להחלטה נבונה. 


נכון להיום, עדיין יש ביקוש לזהב והוא הולך וגדל, לאו דווקא לחומר גלם עצמו אלא לניירות ערך, תעודות סל וקרנות נאמנות עוקבות זהב. הזהב עדיין משקף בטוחה עבור משקיעים רבים, האם הם צודקים? את זה נגלה רק בעתיד. אף אחד לא יכול לתת לכם דעה חד משמעית לגבי עתיד הזהב, ומי שנותן לכם מהמר לכל דבר ועניין. עקבו אחרי המדדים, בדקו התנגדויות של המדד, ביקוש, וכמובן חשוב להבין שהשקעה בזהב היא השקעה לטווח בינוני-ארוך. 

איך משקיעים בזהב?

יש מספר דרכים להשקיע בזהב, טרם כניסה להשקעה חשוב לסכן הון שאתם יכולים להפסיד, מה הכוונה? בכל תחום שיש בבורסה או בכל אפיק השקעה אחר צריך לדעת מהו הסיכון המקסימלי והאם אתם יכולים לעמוד בו. אף משקיע חכם לא נכנס להשקעה עם סיכון גבוה ללא גלגלי עזר. דמיינו לעצמכם שיש לכם בכיס 5,000 ש"ח, האם תשקיעו את כל הסכום על דבר שהוא לאו דווקא יחזיר לכם תשואה? מומלץ לסכן סכומים שאתם יכולים לחיות גם בלעדיהם – זהו החוק החשוב ביותר בנוגע למסחר. ריכזנו לפניכם דרכי השקעה שונים עבור השקעה בזהב בבורסה:

  1. תעודות סל – תוכלו להשקיע במניות אשר עוקבות אחרי מחירי הזהב, ככה תקבלו תשואה זהה למחיר הזה. תעודות סל וקרנות נאמנות עוקבות אחרי מדדים שונים כמו ביטקוין, איתריום, נאסד"'ק וגם זהב. קיימים גופים שונים אשר עוקבים אחרי מחיר הזהב כמו תכלית, פסגות, הראל ועוד. 
  2. קרנות נאמנות – קרנות נאמנות גם הן עוקבות אחרי מחיר הזהב, קיימות היום פחות קרנות נאמנות וחשוב להכיר את קרן הנאמנות לפני שאתם נכנסים אליה. קרנות נאמנות לרוב משקיעות במכשירים וניירות ערך אשר במעקב אחרי מחיר הזהב.
  3. קרנות סל בוול סטריט – אם אתם משקיעים בבורסה האמריקאית תוכלו גם למצוא קרנות סל עוקבות אחרי מחיר הזהב, שם תמצאו היצע רחב יותר. יש להבדיל בין קרנות סל אשר עוקבות אחרי מספר ערכים של זהב, כך שלעיתים המחיר לא יחקה מדד.
  4. מניות – תוכלו להשקיע במניות של חברות בתחום הזהב, תוכלו למצוא מגוון רחב של מניות. השקעה במניות מחייבת את המשקיע לעקוב אחרי המניה, להכיר את הסיכון בהשקעה, עלייה בזהב לאו דווקא תשקף עלייה במניה ולהפך. ההתאמה היא אף פעם לא מלאה, חשוב להבין שאתם חשופים לסיכונים של החברה כולה והשוק כולו.
  5. השקעה בזהב – ניתן להשקיע בזהב עצמו, ההשקעה נעשית על ידי רכישת מטילי זהב ומטבעות זהב. עם זאת, הדרך הזאת נחשבת לפחות נוחה וגם יש צורך לבטח את ההשקעה. על אף אי הנוחות, עדיין משקיעים רבים בוחרים בדרך הזאת.

האם זה הזמן הנכון להשקיע בזהב?

כדי לברר האם זה הזמן הנכון להשקיע בזהב, והאם זהב הוא באמת עדיף על השקעות אחרות צריך ליצור השוואה. לשם הדוגמא, נערוך השוואה בין מדדי הזהב ובין ה-S&P 500 עד לחודש מרץ האחרון. הביצועים של זהב היו טובים יותר כאשר הזהב הניב תשואה של כמעט 19% לעומת 10% של מדד ה-S&P 500. עם זאת, חשוב להבין מה קרה בזמנים אלו לפני שאנחנו רצים לקנות קרנות סל של זהב. במהלך השנה וחצי-שנתיים האחרונות ה-S&P 500 חווה משבר עקב משבר הקורונה. הרצוי הוא להיכנס לכל השקעה לאחר חקר מעמיק וכמובן לא בשיא של המניה, אלא להשקיע כאשר יש סנטימנט שלילי והנכס לא יקר בהתאם למכפיל הרווח. זכרו, השקעה בזהב בבורסה זה לא מגרש הימורים, יש לחקור היטב כל מניה או מדד בו אתם מעוניינים להשקיע. 

אסף מיכאל אנליסט השקעות
אסף מיכאל אנליסט השקעות

אסף מיכאל, מייסד המרכז להשקעות בישראל. זה לא סוד שעולם ההשקעות מבלבל, הידע שאתם מקבלים יכול להיות מסובך. החלטנו לתת לכם את כל המידע שאתם זקוקים לו להשקעות במקום אחד.

דילוג לתוכן