השקעה במניות בבורסה

תוכן עניינים

השקעה במניות בבורסההשקעה במניות בבורסה יכולה להיות מאוד מבלבלת בהתחלה, הגרפים, המדדים, כל כך הרבה נתונים שאתם צריכים לדעת לפני שאתם מתחילים להשקיע. השמועה אומרת שכולם מפסידים בבורסה, האם השמועה הזאת נכונה? לא בהכרח. השקעות בבורסה מתרחשות בכל זמן נתון בהתאם לשעות הפעילות של הבורסה, בין אם מדובר על השקעה במניות בבורסה האמריקאית, הישראלית, הסינית וכן הלאה. 

 

איך מתחילים?

אתם מכירים חברים שמשקיעים בבורסה, ראיתם סרטונים על השקעות, אנחנו חשופים כל הזמן לדבר הזה אבל יש כלל אחד חשוב מאוד – לא משקיעים ללא שום ידע. המשקיעים הגדולים ביותר בבורסה הם אנשים שלמדו הרבה כדי להגיע לאן שהם נמצאים וכמובן נכבו. המניות בבורסה הן תנודתיות, במיוחד בתקופה הזאת. יש השקעות שנחשבות להשקעות בסיכון גבוה ואילו השקעות אחרות שנחשבות להשקעות בטוחות, או במונחים מקצועיים – השקעות בטון. כדי להתחיל לסחור בבורסה הכלל הראשון הוא להניח את הרגשות בצד, זהו השלב הקשה ביותר. אנחנו מונעים מרגש, אבל בבורסה יש כל כך הרבה רגשות מעורבים ולאו דווקא שלכם, שאתם יכולים מהר מאוד למצוא את עצמכם בהפסד ולצאת מהמניה. הנה כמה כללים שאתם צריכים לדעת לפני שאתם נכנסים לכל השקעה במניות בבורסה:

  1. מחקר – חבר המליץ לכם לרכוש מנייה? אל תתבססו על המלצות, במיוחד לא של אנשים שנמצאים בשוק כבר זמן מה. הרווח שאתם תרוויחו והרווח שהוא ירוויח שונה לחלוטין, סביר להניח שאותו אדם נכנס למנייה בשווי מסוים ואתם עשויים להיכנס דווקא בשיא המניה. לשם הדוגמא, מניית טסלה ב-5 שנים האחרונות העניקה תשואה של מאות אחוזים, מי שנכנס למנייה בשנה האחרונה כאשר המנייה עמדה על כ-1,200$ (בשיא שלה) עד היום נמצא בהפסד של כ-300$ למנייה. עם זאת, אדם שנכנס לפני שנתיים-שלוש למניית טסלה עדיין נמצא ברווחים משמעותיים וכך אנחנו עוברים לחוק השני – זמן.
  2. זמן כניסה – הזמן הנכון להיכנס למנייה הוא אף פעם, נשמע מעט מבלבל? רבים מחפשים את התחתית של המנייה ואז רוכשים אותה. עם זאת, אי אפשר באמת לדעת את התחתית של המנייה באופן וודאי. יש אינדיקטורים אשר יכולים לסייע לכם להגיע להחלטה, אבל גם הם אינם מדויקים ב-100%. זמן הכניסה נעשה על פי חישוב המנייה, על פי בדיקה של המנייה בשנה האחרונה, על פי מחקר שנעשה לגבי מכשירים חדשים שהמנייה מנפיקה, חידושים שונים, מוניטין ועוד.
  3. שווי מניה – האם המניה באמת שווה את המחיר שלה? כדי לבדוק את הנתון הזה אתם צריכים להכיר את האינדיקטור הבא: מכפיל רווח. מכפיל רווח הוא כלי כלכלי המשמש בין היתר גם לחישוב שווי המניה ביחס לשוק. שווי השוק חלקי הרווח הנקי בשנה האחרונה (12 חודשים אחרונים) הוא מכפיל רווח. לדוגמא, אם חברה מחזיקה בשווי שוק של 12 מיליון דולר והרווח הנקי של המניה עומד על 4 מיליון דולר, המכפיל רווח של אותה מניה יעמוד על 3. מכפיל רווח משקף את החזרת ההשקעה בין היתר. אל תתנו למכפיל רווח לשקף לכם את הבחירה באופן מוחלט כיוון שהשוק לא תמיד פועל לפי נתון זה. יש משפיעים רבים על שווי המניה, בין היתר הדוחות של החברה, אינפלציה (נכון מאוד להיום), עליית הריבית ועוד.

מה ההשקעה שאתם מחפשים?

אם אתם מצפים להיות מיליונרים מהשקעה של 10,000$ כנראה שאתם במקום הלא נכון, או שאתם ממש אופטימיים. השקעה של 10,000$ יכולה להניב לכם תשואות מרשימות בהתאם לסוג ההשקעה. יש מניות אשר נחשבות ליציבות יותר ואפילו אפשר להגיד בזהירות – בטוחות. מנייה כמו אפל (AAPL) היא מניה עם תשואות חיוביות, אך אינן גבוהות בהכרח (תלוי איך מסתכלים על זה). בששת החודשים האחרונים המניה הגיע לתשואה של כ-3%, בשנה האחרונה לתשואה של 12%, ב-5 שנים האחרונות ללמעלה מ-300%. ככל שהמניה גדולה, החברה מוכרת ובעל מוניטין ככה היא בטוחה. מניות בטוחות כמו AAPL הן גם מיקרוסופט, גוגל, פייסבוק וכד'. 

על אף שמדובר על תשואות נמוכות ביחס למניות סיכון, עדיין התשואה מרשימה כאשר מדובר על סכומים גדולים ובמיוחד בהשוואה לתשואה בבנק, עדיף לכם להשקיע במניות בטוחות, קרן השתלמות או כל דבר אחר שהוא לא בנק שמעניק לכם ריבית אפסית. ישנן מניות שנחשבות לפחות בטוחות בדומה לטסלה שהזכרנו מקודם שעם המומנטום הנכון תוכלו להרוויח תשואה ענקית. ב-5 שנים האחרונות טסלה הציגה תשואה מרשימה של 1,189% תשואה. משקיעים מנוסים יודעים לחקור מניות שהן בוסריות ולהשקיע בזמן הנכון, אם אתם משקיעים מתחילים היינו ממליצים לכם לחקור היטב כל כניסה לפי הפרמטרים שציינו ולא לקחת סיכונים מיותרים. 

 

סוגי השקעות:

ישנן אפשרויות רבות של השקעה במניות בבורסה. יש מסחר בסווינג, מסחר יומי, אופציות, מסחר לטווח הארוך ועוד. כדי להכיר את זירת המסחר המתאימה לכם רצוי לחקור היטב לא רק את המניה, אלא גם מה אתם מחפשים וכמה כסף אתם מוכנים להשקיע. כדי להשקיע באופציות לדוגמא, אתם צריכים הון גבוה יחסית מכיוון שהמינימום ברכישת אופציה היא 100 מניות. אפשר לקחת מינוף, אבל בתור התחלה לא היינו ממליצים לכם לעשות את זה. מסחר יומי מתאים לסוחרים מנוסים, המסחר מתבסס על כניסה בתחילת המסחר בשוק האמריקאי (16:30 שעון ישראל), המסחר נעשה על פי מדדים קבועים והיציאה היא באותו יום, לעיתים אפילו אחרי מספר דקות אחרי לקיחת רווחים או הפסדים. 

הטיפ החשוב ביותר!

אחד הטיפים החשובים ביותר הוא לא לזרוק כסף טיפש לבורסה, על אף שהוא יכול לסייע לסוחרים אחרים. השקיעו במקום הנכון, הכירו את הבורסה ודעו שהיא תנודתית, אתם רוכשים נכס וגם אם אתם בהפסד עכשיו זה לא משקף את מה שיקרה בעוד שנה מהיום.  

אסף מיכאל אנליסט השקעות
אסף מיכאל אנליסט השקעות

אסף מיכאל, מייסד המרכז להשקעות בישראל. זה לא סוד שעולם ההשקעות מבלבל, הידע שאתם מקבלים יכול להיות מסובך. החלטנו לתת לכם את כל המידע שאתם זקוקים לו להשקעות במקום אחד.

דילוג לתוכן