השקעה במניות למתחילים – כך תדעו להשקיע נכון

תוכן עניינים

השקעה במניות למתחיליםרוצים להתחיל להשקיע במניות את כל החסכונות שלכם? הגעתם למקום הנכון. בשורות הבאות נגע בכל הדגשים החשובים שאתם חייבים להכיר אודות השקעות במניות למתחילים, לרבות הפלטפורמות שמאפשרות השקעה באופן עצמאי, השינויים הגדולים בתחום בשנים האחרונות, ההבדלים החשובים בין מניות לבין קרנות סל וכן מספר דגשים חשובים שאתם חייבים להכיר לפני שתבחרו את המניה שתרצו להשקיע בה. אז רגע לפני שנצלול לתוכן המקצועי, חשוב שתכירו את השינויים הגדולים שחלו בשנים האחרונות בכל עולם ההשקעות.

 

כיום יש מגוון רחב של פלטפורמות המאפשרות ניהול עצמי של תיק השקעות

עד לפני מספר שנים בודדות אפשרויות ההשקעה היו בודדות. האפשרויות המובילות היו בנקים ובתי השקעות. הבנקים השונים דרשו סכומי כסף גדולים עבור כל פעולה ובתי ההשקעות חייבו את המשקיעים בסכום מינימלי גבוה. בתי ההשקעות השונים ניהלו תיקים בגדלים של כמה מאות אלפי שקלים מינימום, כך שאם סכום ההשקעה שלכם נמוך יותר, לא הייתם יכולים להשקיע בהם את חסכונותיכם. אך בשנים האחרונות חלו שינויים רבים ומשמעותיים בדבר. כיום יש לא מעט פלטפורמות שמאפשרות לרבים להשקיע את כל חסכונותיהם באופן עצמאי ובקלות רבה. בעזרת לחיצת כפתור בלבד תוכלו לרכוש או למכור מניות וקרנות סל באופן מיידי. חשוב להדגיש ולומר כי גם כיום יש מבחר עשיר של פלטפורמות, כך שאתם חייבים לערוך השוואה מסודרת בין כלל האפשרויות טרם הבחירה.

כל הסיבות בגינן אנשים רבים כיום בוחרים להשקיע את כספם במניות

מדוע בשנים האחרונות אנשים רבים בוחרים להשקיע את כספם במניות? אחת הסיבות השכיחות ביותר לכך היא היעדר חלופה. הבנקים בישראל מציעים מגוון רחב של תוכניות חיסכון עם ריביות אפסיות. הריביות הנמוכות גורמות לרבים למשוך את כספם מהבנק לטובת השקעתו במניות באופן עצמאי. חוששים להפסיד את כל כספיכם במניות בניהול עצמי? חשוב להדגיש מספר דגשים חשובים באשר לחשש זה. ראשית, תוכלו להשקיע את כל כספיכם בבתי השקעות גדולים שינהלו עבורכם את ההשקעות במסלולים שונים לבחירתכם. שנית, האפשרות של השארת הכסף בתוכניות החיסכון של הבנק מסוכנת אף יותר. הבנקים משווקים א תוכניות החיסכון שלהם כתוכניות נטולות סיכון וללא כל חשיפה להשקעות, אך מה שהם לא מספרים ללקוחותיהם זה שכלל החסכונות חשופים לפגיעה של האינפלציה. האינפלציה בישראל עומדת על כ 5%, מה שאומר שערך הכסף נשחק בכ 5% בשנה האחרונה. רוצים להגן על החסכונות שלכם מפני שחיקת האינפלציה? בשורות הבאות נגע בכל הדגשים החשובים שיעזרו לכם לעשות זאת נכון.

 

הכירו את כל ההבדלים המהותיים בין מניות לבין תעודות סל

אז מאיפה מתחילים? תחילה חשוב להבדיל בין השקעה במניות למתחילים, לבין השקעה בקרנות סל למתחילים. כפי שציינו מעלה, משקיעים רבים בתחילת דרכם לא מכירים את תעודות הסל שמאפשרות לפזר סיכונים בהצלחה. הנה לכם כל מה שאתם חייבים להכיר על ההבדלים בין השתיים:

 

  • מניות

חברה המונפקת בבורסה מציעה לכלל המשקיעים לקנות מניות של החברה. רכישת מניה היא מעין שותפות עם החברה באופן יחסי לערך המניה. חשוב להדגיש כי תנועות המניה מושפעות באופן ישיר מפעילותה של החברה. כל עוד החברה מצליחה, צומחת ומרוויחה, כך גם מגמת המניה תהיה בעלייה. מנגד, כל עוד החברה לא מצליחה, לא צומחת ומפסידה, כך גם ביצועי המניה יהיו במגמת ירידה. במילים אחרות – תנועת המניה תלויה בביצועי החברה, חברה אחת בלבד. רמת הסיכון בהשוואה לתעודת סל גבוהה בשל היעדר פיזור.

 

  • תעודות סל

לעומת מניה, תעודת סל כוללת כמה מניות שונות יחד. מטרת התעודה היא ליצור מעין תיק השקעה הכולל מגוון רחב של מניות במטרה לפזר את הסיכון. הבוחרים לקנות תעודת סל, קונים את כלל המניות הכלולות בה באופן יחסי. מה היתרון? היתרון הגדול ביותר של תעודת סל על פני מניה הוא העובדה שרמת הסיכון נמוכה באופן ניכר. מדוע? התעודה אינה תלויה בחברה אחת בלבד. גם אם אחת החברות שבתעודה תפסיק לצמוח או תקרוס מכל סיבה שהיא, שאר המניות בתעודה יאזנו את מצבה הכללי כך שהמשקיע לא יפסיד מכך הרבה (או אף לא יפסיד כלל).

 

שילוב בין מניות לתעודות סל – בניית תיק השקעות מנצח

חשוב להדגיש כי משקיע בתחילת דרכו שבונה לעצמו תיק השקעות אישי יכול לבחור לשלב בין השתיים. ניתן לפזר את כל כספי ההשקעה לתעודות סל או למניות בהתאם לצרכים שלכם ולרמת הסיכון שאתם מוכנים לקחת. חשוב להדגיש כי ברוב המקרים רמת הסיכון קשורה לאחוזי התשואה המתקבלים. השקעה במניות אמנם מסוכנת יותר, אך בחירה נכונה של מניות מנצחות ברוב המקרים תניב תשואה גבוהה יותר בהשוואה להשקעה בקרנות סל מאותו התחום. במילים אחרות, כגודל הסיכון גודל הסיכוי.

טווחי זמן ההשקעה – כך תדעו לבחור נכון את רמת הסיכון שאתם יכולים לקחת

נקודה נוספת שאתם חייבים להביא בחשבון בתור משקיעים מתחילים היא טווח הזמן שאתם מתכננים להשקיע את כל כספיכם. טווח הזמן הוא משתנה קריטי לבחירת ההשקעות שלכם. אחד מכללי האצבע החשובים ביותר בעולם ההשקעות הוא – ככל שטווח הזמן שאתם מתכוונים להשקיע ארוך יותר, כך רמת הסיכון שאתם יכולים לקחת גבוהה יותר. כלל זה עובד גם הפוך כך שאם אתם מתכוונים להשקיע לטווחי זמן קצרים, חשוב לבחור בקפידה את ההשקעות הבטוחות והסולידיות ביותר. אנשים רבים לא מביאים בחשבון את טווח זמן ההשקעה ובוחרים להשקיע באגרסיביות ובסיכון גבוה כספים שהם מתכננים למשוך בעתיד הקרוב. בחירה זו עלולה לגרום להפסדים של לא מעט כסף, שכן בטווח הזמן הקצר המניות השונות עלולות לחוות ירידה. לכן, אם אתם מתכוונים למשוך את הכסף מההשקעה שלכם בטווח הזמן הקצר, אל לכם לבחור השקעות מסוכנות כלל.

קראו עוד: פתיחת תיק השקעות

אסף מיכאל אנליסט השקעות
אסף מיכאל אנליסט השקעות

אסף מיכאל, מייסד המרכז להשקעות בישראל. זה לא סוד שעולם ההשקעות מבלבל, הידע שאתם מקבלים יכול להיות מסובך. החלטנו לתת לכם את כל המידע שאתם זקוקים לו להשקעות במקום אחד.

דילוג לתוכן