האם רישום סימן מסחרי כדאיי לבעלי עסקים?

תוכן עניינים

אם גם אתם מייצרים או משווקים מוצר ושירות מסוימים, יכול מאוד להיות שהדילמה הזו תתפוס אתכם בשלב מסוים: האם רצויהאם רישום סימן מסחרי כדאיי לבעלי עסקים? שתרשמו עליהם סימן מסחרי? הסימן המסחרי מאפשר לסמל מוצרים ושירותים כך שניתן יהיה לשייך אותם אליכם ואליכם בלבד. התהליך כרוך בעלויות לא קטנות, בהתנהלות שעשויה להיות ממושכת מול רשות הפטנטים או גורמים אחרים ופעמים רבות גם בסיוע של עורך דין.
למרות כל אלה, רישום סימני מסחר הוא אחת הפעולות היותר מומלצות שאפשר לחשוב עליהן במישור העסקי, כאשר יש מקרים בהם היא חובה.

מה התכלית לרישום סימן מסחרי?

המהות העיקרית הראשונה של סימן מסחר היא לספק למוצרים ולשירותים את ההגנה הנדרשת עליהם. כאשר לא רושמים כראוי את סימן המסחר, נוצר מצב בו גורמים המעוניינים בכך – שעלולים להיות כמובן גם המתחרים הישירים של אותו העסק – ישתמשו בסימנים דומים או אפילו זהים, בעיקר כדי ליצור מיצג שווא שבו המוצרים והשירותים מיוחסים אליהם. כדי להבין עד כמה זה בעייתי, חשבו על עסק שבנה את עצמו במשך שנים כשם דבר בתחומו, רק כדי לגלות שמתחרה שלו מפיץ מוצרים אשר "מתחזים" להיות של העסק המוביל.

סימני מסחר הם נכס קנייני לכל דבר ועניין, ויש לכך כמה משמעויות חשובות מנקודת המבט של העסק שדרג לרשום אותם. את סימן המסחר אפשר למכור או להעביר לגורמים אחרים, למשל באמצעות הסכמי רישיון והיתרים כאלה או אחרים. הסימן מקנה לעסק הגנה גם כאשר העסק מעוניין להתרחב לשווקים ולאזורים גיאוגרפיים נוספים, כאשר אין צורך בהוכחה של מוניטין (להבדיל מסימנים שאינם רשומים).

מה קורה במקרה של הפרת סימן מסחרי?

אם מגישים תביעת הפרה נגד הגורם שהעתיק את סימן המסחר, לכאורה או שלא, התהליך הופך לפשוט פי כמה בהינתן מצב בו הסימן המסחרי היה רשום כדין. במקרה של תביעת הפרה עבור סימן רשום, אין צורך בהוכחה של פגיעה במוניטין של העסק בעקבות אותה הפרה. המשמעות היא שהליך ההפרה עשוי להיות קצר יותר, ואחוזי ההצלחה שלו עשויים לעלות פלאים.

גם מבחינת ההתנהלות של משטרת ישראל, המכס וגורמים נוספים בשדה המשחק, החוקים ברורים ומובהקים יותר כאשר מדובר במוצר או שירות אשר לגביהם יש סימן מסחרי. בישראל יש מדיניות מסוימת של אכיפה, התרעה וגם ענישה במקרה של הפרת סימני מסחר, אולם כאשר הסימן המסחרי רשום גדלים הסיכויים שהאכיפה תתבצע בצורה יעילה, כפי שהאנשים שמאחורי הסימן המסחרי בוודאי מצפים.

 

כמה עולה רישום סימן מסחרי?

חשוב לציין כי יש אפשרות להשתמש בסימן גם אם לא רושמים אותו הלכה למעשה. בנוסף לכך, במקרים מסוימים ניתן למנוע שימוש בסימן מסחרי – על צורותיו השונות – גם כאשר הוא לא רשום בפועל. העילה הרלוונטית היא גניבת עין בהתאם לחוק העוולות המסחריות. חובת ההוכחה היא על הגורם שממנו לכאורה נגנב הסימן הלא רשום (עד כמה שסימן לא רשום יכול להיגנב), ועליו להראות את הדמיון שבין הסימנים, ההטעיה והנזק שנגרם לו.

אבל האם זה מומלץ? ממש לא בטוח. למרות שלרישום סימני מסחר יש את העלות שלהם, אין ספק שהיא בטלה בשישים אל מול העלויות המסחריות והמורכבות של תביעות המוגשות בגין גניבת עין, במקרים דוגמת אלה שתיארנו כאן. עילת גניבת עין נחשבת למורכבת, כאשר ממש לא מובן מאליו שמי שמגיש את התביעה אכן יצא מהמשפט כשידו על העליונה.

לקריאה נוספת:

1. מהו סימן מסחר? הכל על סימני מסחר מאת עו"ד סער גרשוני
2. אודות סימני מסחר – רשות הפטנטים
3. הגנה על סימן מסחר – משרד המשפטים
4. 7 Reasons Why Trademarks are Important to Your Business
5. The Importance of Trademarks in Business

 

אולי יעניין אותך גם:

הרכבת תיק השקעות

היכן נמצאים השווקים הפיננסיים המובילים בעולם?

כל מה שרציתם לדעת על ניירות ערך ולא היה לכם את מי לשאול

אסף מיכאל אנליסט השקעות
אסף מיכאל אנליסט השקעות

אסף מיכאל, מייסד המרכז להשקעות בישראל. זה לא סוד שעולם ההשקעות מבלבל, הידע שאתם מקבלים יכול להיות מסובך. החלטנו לתת לכם את כל המידע שאתם זקוקים לו להשקעות במקום אחד.

דילוג לתוכן