המדריך למשקיע המתחיל – כל הטיפים והעצות להשקעה בטוחה

תוכן עניינים

המדריך למשקיעשוק ההון הוא כבר לא מתחם סגור וכיום כל אחד יכול להשקיע בתבונה וליהנות מפוטנציאל לתשואות גבוהות. יחד עם זאת, לפני שקופצים למים העמוקים, מומלץ לשכשך קצת בבריכה של המתחילים, להכיר את הכלים והמכשירים הפיננסיים השונים ולהתנסות במערכות המסחר העצמאי.

​הבורסה לניירות ערך מאפשרת לחברות ולממשלה לגייס הון מהציבור על ידי הנפקה של ניירות ערך. הרעיון בבסיסו הוא חברתי ונחמד: רתימת ההון שנמצא אצל הציבור לפיתוח הכלכלה והפיכתו לשותף להצלחה.

על בסיס עיקרון זה התפתחו מגוון רב של מוצרים פיננסיים שעוקבים אחר שווין של החברות שנסחרות בבורסה, כמו מדדים, תעודות סל, מניות, אופציות ועוד. כמו כן, חוקקו חוקים ורגולציות שונות בכדי לפקח על המסחר ולוודא שהוא מתנהל ביושר ובהגינות. כיום, חברות שנסחרות בבורסה חייבות לעמוד בתנאים קשוחים של שקיפות, לפרסם את דוחותיהן הכספיים, אזהרות רווח ומידע מהותי על עסקיהן. אז איך נכנסים לעניינים?​​

שלב 1: אסטרטגיה

  1. הגדירו את טווח הזמן להשקעה – האם אתם רוצים השקעה שתניב פירות בטווח קצר או שאתם מעוניינים בהשקעה לטווח ארוך?
  2. מהי מטרת ההשקעה – האם אתם מעוניינים להשתמש ברווחים או להגדיל את הקרן?
  3. מהי רמת הסיכון שאתם מוכנים לקחת על עצמכם – ככל שהסיכון גדול יותר, כך גם התשואה במקרה של רווח, ולהפך.
  4. מי ינהל את תיק ההשקעות – האם אתם מעוניינים לנהל את תיק ההשקעות באמצעות מערכת מסחר עצמאי או שאתם מעדיפים לפנות למנהל תיקים מקצועי? הבחירה במסחר עצמאי מצריכה מכם להכיר לעומק את המכשירים הפיננסיים שעומדים לרשותכם וכן לעקוב אחר הענפים שאתם משקיעים בהם כדי לזהות מגמות עתידיות.

שלב 2: בחירת הברוקר שבאמצעותו תבצעו את הפעולות

בחירת הברוקר משפיעה על העמלות שתשלמו בעבור קנייה או מכירה, על סכום המינימום לפתיחת תיק ועל השירות והייעוץ שתקבלו לאורך הדרך. כיום ניתן לבצע השקעות בשוק ההון דרך הבנקים, דרך הברוקרים הפרטיים או דרך בנק שנותן לכם עמלות נמוכות כמו של ברוקר פרטי, ביחד עם גב חזק של בנק – כן, אנחנו.

הטיפ שלנו: המפקח על הבנקים מחייב את הבנקים לפרסם את העמלות שהם גובים, לכן היום קל לבצע סקר שוק ולראות מה הכי מתאים לכם. בדקו את העמלות של בנק ירושלים בהשוואה לעמלות הבנקים וחברות ההשקעות.

שלב 3: בחירת אפיק השקעה

בהתאם ליעדים שהגדרתם ולרמת הסיכון שמתאימה לכם, הגיע הזמן לבחור אפיק השקעה. המגוון הוא רחב, לכן בשלב זה מוטב להתייעץ עם יועץ השקעות שיסייע לכם למצוא אפיק השקעה שיענה על הצרכים שלכם. בין אפיקי ההשקעה הקיימים:

  • ​אפיקי השקעה בסיכון גבוה: מניות, מדדים, תעודות סל, מט"ח.
  • אפיקי השקעה בסיכון נמוך: קרנות נאמנות סולידית, קופות גמל, אגרות חוב ופיקדונות.

במקרה בו רוצים לפזר את הסיכון מומלץ לפזר את ההשקעה במספר אפיקים שונים.

צידה לדרך: מילון מונחים למשקיע

קרן נאמנות: התאחדות של מספר משקיעים להשקעה משותפת, המנוהלת באופן מוסדר לפי חוקים ברורים ומדיניות השקעה מוגדרת מראש. קיימות מגוון קרנות נאמנות המציעות רמות סיכון שונות.

קופת גמל וקרנות השתלמות: תכניות חיסכון שצמודות לשוק ההון וערכן נמדד בהתאם למדדים שאחריהם הן עוקבות. ההבדל ביניהן: קופת גמל הינה חיסכון פנסיוני, שניתן לפדותו לאחר גיל הפרישה, ואילו קרן השתלמות נסגרת לתקופה של 6 שנים שלאחריהן בעל הקרן יכול למשוך את כל הסכום.

מניות: נייר ערך המקנה לרוכש חלק בבעלות החברה, ושערכה נגזר מערכה הכולל של החברה. בטווח הארוך, למניות יש פוטנציאל להשיג תשואות גבוהות מאלה של אפיקי השקעה סולידיים, אך טמון בהן יותר סיכון מפני ששערי המניות נוטים להיות תנודתיים יותר ומידת הוודאות שמספקת המניה הינה נמוכה.

מדד: איחוד של מספר ניירות ערך למכשיר פיננסי אחד משולב, שתנודותיו משקפות את מצב הענף או השוק כולו. למשל, מדד ת"א 100 כולל בתוכו את 100 המניות בעלות השווי הגבוה ביותר שנסחרות בבורסה בתל אביב.

תעודות סל: נייר ערך שעוקב אחר מדד שלם שכולל בתוכו מספר מניות ולא אחרי חברה אחת. בעת הפדיון המשקיע יכול לקבל פיזית את המניות שבהן השקיעה תעודת הסל או את שוויין הכספי.

איגרת חוב (אג"ח): נייר ערך המהווה תעודת התחייבות לתשלום חוב בתוספת ריבית. באמצעות אג"ח, חברות וממשלות לוות כסף מהציבור בתמורה לאחוזי ריבית והצמדה.

אופציה: נייר ערך המהווה חוזה עתידי לרכישה של מניות חברה בעתיד בסכום כסף מוגדר מראש ובמועד קבוע מראש. האופציה הופכת לרווחית כאשר ניתן יהיה למכור אותה במחיר גבוה יותר מאשר המחיר שבו היא נרכשה. פעולה זאת נקראת "מימוש אופציה".

אסף מיכאל אנליסט השקעות
אסף מיכאל אנליסט השקעות

אסף מיכאל, מייסד המרכז להשקעות בישראל. זה לא סוד שעולם ההשקעות מבלבל, הידע שאתם מקבלים יכול להיות מסובך. החלטנו לתת לכם את כל המידע שאתם זקוקים לו להשקעות במקום אחד.

דילוג לתוכן