מסחר עצמאי בבורסה

תוכן עניינים

מסחר עצמאי בבורסהבשנים האחרונות, יותר ויותר אנשים מחליטים לבצע מסחר עצמאי בבורסה. על ידי מסחר עצמאי המשקיעים נהנים משליטה מלאה על הכסף, מחליטים מתי ועל מה להשקיע אותו, מתי למכור, אילו שינויים לבצע ועוד. על ידי מסחר עצמאי ניתן להוזיל באופן משמעותי את דני הניהול ואת העמלות. על מסחר עצמאי בבורסה נרחיב במאמר הבא. 

 

מהו מסחר עצמאי בבורסה?

מסחר עצמאי הוא מסחר שמתנהל באופן עצמאי על ידי המשקיע עצמו. על מנת לבצע מסחר עצמאי חשוב מאוד ללמוד ולהכיר את שוק ההון מאחר שמדובר בשוק עם תנודות רבות ולא תמיד צפויות. על מנת לבצע מסחר עצמאי יש לפתוח חשבון השקעות אצל אחד מחברי הבורסה, בנקים או בתי השקעות. לאחר מכן יש לבצע תהליך רישום ואימות וניתן להתחיל במסחר. 

המסחר יתבצע בהתאם לסכומים שהופקדו בחשבון ההשקעות ולתנאים שאושרו. מסחר עצמאי יכול להתבצע על ידי מחשב או אפילו מהטלפון הנייד. 

כאשר מתחילים במסחר עצמאי בבורסה חשוב להתחיל לאט ובזהירות ולסכן סכומים קטנים, עד שתלמדו את שוק ההון ותרכשו ניסיון שיעזור לכם לבצע זאת נכון. 

מה ההבדל בין מסחר עצמאי בבורסה לניהול תיקי השקעות?

במסחר הסוחר ממוקד אך ורק בתיק שלו. כל הפעולות שיבצע הסוחר יהיו ממוקדות בהעלאת התשואות שהוא יכול לגזור מהתיק. לעומת זאת, תיק השקעות מנוהל על ידי מנהל השקעות. במצב כזה מנהל ההשקעות מבצע את על הפעולות בתיק ההשקעות בהתאם לניסיון שלו וליכולת השיפוט שלו. בדרך כלל מדובר באנשי מקצוע מנוסים ומקצועיים, אך חשוב לזכור שהם מנהלים מספר תיקים בו זמנית ולכן לא ממוקדים אך ורק בתיק אחד. 

 

למי מתאים מסחר עצמאי בבורסה?

המסחר  מתאים לאנשים שמוכנים להשקיע בכך זמן. על מנת לבצע מסחר עצמאי שיניב תוצאות טובות חשוב לשבת וללמוד על תחום ההשקעות בכלל ועל הבורסה בפרט. כמו כן, גם מי שמבין בבורסה צריך להתעדכן כל הזמן בשינויים שמתחוללים ובמה שקורה בשווקים. מסחר בבורסה מצריך יכולת תגובה מהירה ולצד זה סבלנות רבה. ישנם מקרים בהם הפעולה הטובה ביותר תהיה להמתין בסבלנות ולא לבצע שינויים מהירים ואילו מקרים בהם יש צורך בתגובות זריזות. לכן, מי שמוכן להשקיע זמן בחקירה של השוק ומי שמוכן לקחת אחריות על הכסף שלו, מסחר עצמאי בבורסה זה בשבילו. 

 

מה העמלות שנגבות על מסחר עצמאי בבורסה?

העמלות שנגבות על מסחר בבורסה תלויות במספר גורמים כאשר הגורם המרכזי הוא דרך איזה גוף אתם מבצעים את המסחר בבורסה- דרך הבנקים או דרך בתי השקעות. בדרך כלל הבנקים גובים עמלות גבוהות יותר מבתי ההשקעות. באופן ממוצע, הלקוחות של הבנקים משלמים עמלה ממוצעת של 0.24% על מסחר בבורסה בישראל ולקוחות של בתי השקעות משלמים סביב 0.1%. כמובן שעל מנת לקבל תשובה חד משמעית יש לבצע השוואה בין הבנקים לבין מספר בתי השקעות שונים ולקבל נתונים מדויקים. כך תוכלו לבחור גם את בית ההשקעות דרכו תרצו לבצע את המסחר. 

יש לקחת בחשבון שלמרות שהפערים נשמעים קטנים הם עלולים להצטבר למספרים גדולים, במיוחד אם מדובר בהשקעות של סכומים גבוהים. כמו כן צריך לבחון האם מציעים קיזוז עלויות כנגד עמלות קניה ומכירה. 

כיצד מבצעים פעולות במסחר עצמאי בבורסה?

כפי שציינו, על מנת לבצע מסחר עצמאי בבורסה יש לפתוח חשבון השקעות אצל הבנקים או אצל בתי ההשקעות. ביצוע פעולות במסחר עצמאי בבורסה מתבצע על ידי חבר הבורסה שאצלו פתחתם את החשבון, כלומר הבנק או בית ההשקעות. הגוף בו פתחתם את חשבון ההבקעות הוא זה שיעביר הוראות קנייה ומכירה של ניירות ערך. במידה שאתם מעוניינים לבצע פעולות עליכם להשתמש במערכת המסחר איתה אתם עובדים. לשם כך יש להיכנס למערכת לבחור בפעולה הרצויה על הנייר או הניירות המבוקשים ולאשר. 

 

באיזו מערכת או פלטפורמה לביצוע מסחר עצמאי בבורסה להשתמש?

על מנת לבצע פעולות יש להשתמש במערכת המסחר. מערכת המסחר היא למעשה כלי העבודה ודרכה ניתן לבצע מסחר עצמאי בבורסה. לכן חשוב מאוד לבחור את המערכה בקפידה. לשם כך חשוב להשוות את האפשרויות השונות ולבחור במערכת שמתאימה לצרכים שלנו וליעדים שלנו. לדוגמא, אם אתם מעוניינים לבצע מסחר עצמאי בבורסה רק בישראל לא תצטרכו לבחור במערכת שמאפשרת מסחר בבורסות בחו"ל.
קיימים שלושה סוגים שונים של מערכות מסחר בבורסה. ריכזנו לכם מידע על כל אחת מהן-

  1. הסוג הראשון של מערכות מסחר הוא פלטפורמה אינטרנטית שאין צורך להתקין. כלומר, מכל מחשב ניתן לפתוח אותה ואין צורך במחשב הספציפי עליו היא מותקנת. מערכת מסחר מסוג זה בדרך כלל מתאימה לסוגים שונים של דפדפנים. קיימות מערכות שמאפשרות מסחר משולב בישראל ואף בחו"ל. יש לקחת בחשבון שלמערכות האינטרנטיות יש חיסרון שכן מדובר במערכת איטית יחסית. בדרך כלל הסוחרים שמבצעים פעולות רבות יעדיפו לבחור במערכת מסחר מסוג אחר שפועלת מהר יותר. 
  2. הסוג השני של מערכות מסחר הוא מערכת המותקנת על המחשב. מערכת זו היא מהירה יותר מהמערכת האינטרנטית והיא מאפשרת לבצע פעולות רבות ומתקדמות. גם בסוג זה תוכלו לבחור במערכות שמשלבות מסחר בישראל ובחו"ל ולבחור את התוכנה המתאימה לכם ביותר.
  3. הסוג השלישי של מערכות מסחר הוא עמדות מסחר המחוברת לבורסה באמצעות נל"ן (נקודה לנקודה). היתרון הבולט של סוג זה של מערכות מסחר הוא שהן כוללות מהירות תגובה גבוהה במיוחד ויכולת להתמודד עם עומד גדול של פקודות מסחר. כמו כן מערכות אלה כוללות אבטחת מידע קפדנית מאוד. יש לקחת בחשבון שמערכות אלה כוללת מחשב ייעודי שאינו מחובר לרשת האינטרנט. 
אסף מיכאל אנליסט השקעות
אסף מיכאל אנליסט השקעות

אסף מיכאל, מייסד המרכז להשקעות בישראל. זה לא סוד שעולם ההשקעות מבלבל, הידע שאתם מקבלים יכול להיות מסובך. החלטנו לתת לכם את כל המידע שאתם זקוקים לו להשקעות במקום אחד.

דילוג לתוכן