פתיחת עוסק מורשה – איך ומתי עושים את זה?

תוכן עניינים

כל בעל מקצוע שבוחר להיות עצמאי, מתחיל בדרך כלל כעוסק פטור ומתקדם משם לעוסק מורשה, זאת בהנחה והוא מחליט לא לפתוח חברה בע"מ או ישויות עסקיות משפטיות אחרות. המעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה נעשה בגלל אופי וגודל המחזור העסקי שלו.

פתיחת עוסק מורשה איננה דבר מורכב אך היא כן דורשת הבנה בתחום. לכן חשוב לשכור בעל מקצוע, רואה חשבון או יועץ מס שידע כיצד לבצע את זה וכן כיצד לנהל את כל הפרוצדורות והתהליכים הרלוונטיים לכך. חשוב לציין, היום הרבה קל לבצע את התהליך בניגוד לעבר, בזכות העובדה שניתן לעשות זאת באמצעות האינטרנט.

לפני שנסביר איך פותחים חשבון עוסק מורשה, חשוב לציין שכל אחד ואחת, כל יזם/יזמית, בעל או בעלת מקצוע יכולים לעשות זאת. אין צורך בתעודה מסוימת ואין צורך אפילו בהון כספי מסוים. כל מה שצריך פשוט לפתוח עסק, להגיע למחזור מסוים ואז אפשר לעבור מעוסק פטור לעוסק מורשה.

מה זה ואיך פותחים עסק מורשה?

עוסק מורשה זה בעל עסק שגובה מע"מ (Nס ערך מוסף) מהלקוחות שלו עבור המדינה, ויכול גם לקבל החזר כספי על כך. עד שלב זה, עוסק פטור איננו נדרש לשלם מע"מ למדינה ולכן הוא לא גובה, מה שאומר שמהברוטו שלו מחסירים מס הכנסה וביטוח לאומי בצורה רגילה.

ברגע שבעל עסק מגיע למחזור מסוים והופך להיות עוסק מורשה, אזי שאז הוא גובה 17 אחוז מעמ על כל עסקה שהוא מבצע, אותם הוא מעביר למדינה. יחד עם זאת, כל הוצאה כספית שהוא מבצע וקשורה לעסק בצורה ישירה או עקיפה, הרי שהוא יכול לרשום כהוצאה עסקית ולקבל החזר כספי על תשלום מע"מ.

פתיחת עוסק מורשה נעשית, כאמור, על ידי רואה חשבון או יועץ מס, היא מתבצעת בדיווח ושינוי סטטוס ברשויות מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי. בהמשך, מדי חודש או חודשיים, הוא יצטרך לקבל מבעל העסק דיווח על הכנסות והוצאות, ובהתאם לכך יקבע כמה עליו לשלם למס הכנסה ולמע"מ. בסוף השנה, כאשר הוא יגיש את הדוחות השנתיים, ייקבע האם הוא צריך לקבל החזר כספי בגין תשלום מסים גבוהים יותר ממה שהוא שהיה אמור לשלם.

מי יכול וצריך לפתוח עוסק מורשה?

ישנם גורמים שונים שיכולים לפתוח עוסק מורשה, למשל, כל מי שפתח עסק זעיר (פטור) והמחזור הכספי שלו גדל באופן כזה שהוא כבר עומד בתנאים של עוסק מורשה.

מעבר לכך, יזמים שהקימו עסק ויש הנחה שמחזור ההכנסות השנתי שלהם יעבור את רף מאה אלף שקלים (הסכום מתעדכן אחת לכמה זמן על ידי רשות המסים), אזי שכבר ביום הקמת העסק הם יצטרכו לרשום את עצמם כעוסק מורשה. כמו כן, ישנם עסקים מסוימים שמחויבים לכך בלי קשר למחזור שלהם, למשל, פסיכולוגים, רופאים, רואי חשבון ועוד.

 

 

 

 

 

 

אסף מיכאל אנליסט השקעות
אסף מיכאל אנליסט השקעות

אסף מיכאל, מייסד המרכז להשקעות בישראל. זה לא סוד שעולם ההשקעות מבלבל, הידע שאתם מקבלים יכול להיות מסובך. החלטנו לתת לכם את כל המידע שאתם זקוקים לו להשקעות במקום אחד.

דילוג לתוכן