עומדים לפתוח עסק? אולי כדאי לשקול קניית עסק קיים

תוכן עניינים

עולם היזמות העסקית מציע שני נתיבי השקעה: פתיחת עסק חדש מול רכישת עסק חי, כאשר כל אופציה מעמידה אתכם מול יתרונות וחסרונות שונים. ניסיון מול התחלה מאפס, מוניטין מול יכולת להוליד עסק לפי הגדרות מדויקות ועוד. השוק התחרותי של 2023 מייצר דילמה: הקמת עסק משלב השלד או קניית עסק בנוי במחיר אטרקטיבי. מתוך השטח: השוואה בין סיכויי ההצלחה של שני סוגי העסקאות. המידע ליזם המתחיל.

 

פתיחת עסק – מלחמת הישרדות

השנתיים הראשונות הן השנתיים המועדות ביותר עסקית ל"מוות בעריסה". לפי נתונים מחקריים, 850 עסקים בישראל נסגרים על מנעול ובריח כהשם קוברים תחתיהם חזון, מטרות וכספי השקעה רבים. למעשה, גם עסקים שמצליחים לעמוד על הרגליים, סובלים מהתחלה קשה הכוללת גיוס הון ראשוני, פיתוח עסקי לפי אסטרטגיה מדויקת, גיוס עובדים ושיווק. פעמים רבות ההשקעה ההתחלתית היא עצומה מה שעשוי לגרום לגירעון כלכלי לבעל העסק לפחות בחודשים/שנים ראשונים/ות.

 

קניית עסק קיים – האם זהו צעד נבון?

נתקלתם בפרסום על עסקים למכירה, איך תדעו אם זה הצעה טובה? חשוב להבין מהו בדיוק עסק פעיל. למעשה, עסק חי, הוא עסק שצלח את ההתחלה והוא כבר מבוסס באופן יחסי מבחינת זהות, מעגל לקוחות, עובדים, ספקים, נתח שוק ועוד. האמנם? לא תמיד הנתונים כה מזהירים. על כל יזם לשאול את עצמו מול הצעת עסקים למכירה – מה האינטרס של בעל העסק במכירת העסק? לעיתים זו עשויה להיות בעיית התאמה לתפקיד העשויה להיפתר עם מינוי מנכ"ל חדש בעל אמביציה וחשיבה עסקית נבונה. אולם לעיתים, המכירה נעשית כצורך להיפטר מעסק כושל מה שמעמיד בספק את כדאיות העסקה.

יש לדעת כי עסק מקרטע, עלול שלא להצליח גם בבעלות חדשה כך שבחירה בעסקת רכישה של עסק חי צריכה להיעשות בשיקול דעת מחושב מאוד לאחר בירור מעמיק.

עסקת רכישה אידיאלית היא קניית עסק חי בעל מוניטין חיובי, קהל לקוחות שבע רצון ולוקיישן מרכזי. כל עוד נתונים אלו קיימים, זו עשויה להיות עסקה מניבה בעלת אפשרויות צמיחה משמעותיות.

 

אז מה – עסק חדש או עסק פעיל?

אם נציב עובדות על השולחן: עסק חדש מצריך השקעה אדירה בידע, בחירת קהל יעד, מיתוג בניית זהות מותג, גיוס עובדים ועוד, אולם, הוא מאפשר חופש עשייה מוחלט על פי חזון היזם והקונספט אותו הגה.

לעומת זאת, עסק פעיל הוא מוצר מוגמר: הוא קיים, טבוע בתודעה הצרכנית ובעל נוכחות אפילו מבחינה בירוקרטית. אולם, הוא מונע מהיזם את היכולת לשלוט על התפיסה הקונספטואלית ולהחליט מיהו קהל היעד ומהו השירות המוצע. בנוסף, בכל מקרה בו העסק סובל מתדמית שלילית או מירידה באחוז המכירות, יהיה צורך בהשקעה רבה כדי לייצר ממנו עסק רווחי מניב.

 

הכדור בידיים של היזם

כמו בכל עולם העסקים, כל הזדמנות עשויה להיות מדרון כלכלי וכל סיכון הוא מפתח לסיכוי. בחירת האפשרות העסקית הנכונה תיעשה על יד היזם, כשעליו לבדוק את השוק נכון לשנת 2023, על צרכיו, כאביו, העדפותיו ומידת התחרותיות בכל ענף.

בכל מקרה, בבחירת אפשרות של רכישת עסק פעיל, יש לבצע בדיקת נאותות במישורים שונים:

במישור הכלכלי, העסקי והמשפטי. בדיקה זו תספק מידע על המצב הפיננסי של העסק, כך שבמידה וצבר חובות יוכל היזם להבין האם תנאי ההחזר הגיוניים. יש לוודא שווי של רכישת פעילות חלקית של העסק מול פעילות מלאה וכן קיום היתרים ורישיונות, היכרות עם תהליכים משפטיים שהתבצעו מול העסק ועוד. בדיקת נאותות מאפשרת ליזמים לקבל פרספקטיבה רחבה על משמעות העסקה וממילא משפיעה על ההחלטה הסופית ברכישת עסק חי.

 

רכישת עסק בזכיינות – משתלם או לא?!

השוק העסקי מציע אופציה נוספת: רכישת עסק בזכיינות. האופציה הזו עשויה להיות נכונה במידה והיא מתנהלת בצורה הוגנת ואמינה. יש לוודא פיקוח על הזכיינות על ידי המרכז לקידום זכיינות, פעילות על פי קוד אתי מוסכם, תמנע מצב בו הזכיין אינו זכאי לרווחים עקב שיטת תפעול לקויה של הרשת.

 

לשלב הבא: משא ומתן בקניית עסק חי

לאחר ביקוש מצד היזם לרכישת העסק, ינוהל משא ומתן שמטרתו להוביל לתמחור עסקה המשתלם לשני הצדדים. ההחלטה הסופית תכלול מחיר סופי ואופן תשלום מוסכם מראש. השלב השני יכלול חתימה על הסכם מכר ראשוני בו תפורט תוכנית תהליך הרכישה. בשלב זה יפקיד הקונה בחשבון נאמנות סכום ראשוני כנהוג בעסקאות מכר.

במידה ולאחר בדיקת נאותות מתגלה פער משמעותי בין שווי העסק שהוצג על ידי המוכר לבין שווי העסק בפועל, יש לשקול את העסקה מחדש ורק במידה ומחיר העסקה יורד – תיתכן רכישת העסק.

 

מניבים

מניבים – לוח נדל"ן מסחרי, מהווה כתובת עבור יזמים מצליחים המעוניינים להשקיע בניהול עסקים קיימים מתוך רצון להוביל עסק פעיל לעתיד מבטיח תוך התבססות על עבר עסקי מניב. הלוח כולל הצעות של עסקים רווחיים למכירה עבור בעלי עסקים בעלי חשיבה עסקית מפותחת, ראש גדול ומוטיבציה היכולים לנצל את סיכויי הצמיחה הגבוהים ולתת פוש משמעותי.

מניבים ממליצה לבצע בדיקת נאותות עם בעלי מקצוע מומחים בתחום ראיית החשבון, הנדל"ן ועריכת דין על מנת להבטיח עסקה בטוחה ומשתלמת. מניבים – העסקאות הגדולות מתחילות כאן. עשרות הצעות מבטיחות מחכות לכם באתר.

אסף מיכאל אנליסט השקעות
אסף מיכאל אנליסט השקעות

אסף מיכאל, מייסד המרכז להשקעות בישראל. זה לא סוד שעולם ההשקעות מבלבל, הידע שאתם מקבלים יכול להיות מסובך. החלטנו לתת לכם את כל המידע שאתם זקוקים לו להשקעות במקום אחד.

דילוג לתוכן