פנסיה לעצמאיים – מה חשוב לדעת?

תוכן עניינים

עבור לא מעט אנשים פנסיה מהווה מילה מעט מעורפלת השמורה לאנשים מבוגרים בלבד או למומחים פיננסיים. יש אנשים אשר נרתעים מהעיסוק בכל מה שנוגע לפנסיה שלהם ומשאירים את הטיפול בנושא לאחרים. חשוב מאוד להבין כי אדם שלא דואג לפנסיה שלו עושה טעות גדולה. ככל שהאדם צעיר יותר כדאי שיתחיל לדאוג לפנסיה שלו ועליו להיות מודע לנושא זה בכל גיל. ישראלים רבים מגלים כאשר הם מגיעים לגיל פרישה כי רמת החיים שלהם צונחת וזאת בשל העובדה שהם לא נערכו בצורה ראויה בשנים שבהם הין בשיא כוחם, עבדו והרוויחו משכורת קבועה. 

קצבת הזקנה כיום בישראל נמוכה מאוד ואין שום דרך להתקיים ממנה בלבד ועל כן, כל אדם חייב לדאוג לעצמו למקורות הכנסה שיאפשרו לו להתקיים בכבוד בגיל זקנה, כאשר ככל שהוא יקדים לעשות זאת כך הוא יוכל לצבור סכום כספי גבוה יותר שישמש אותו בבוא העת.

 

חוק פנסיה חובה לעצמאיים

בשנת 2017 נכנס לתוקף חוק שמחייב עובדים עצמאיים להפריש כספים לטובת פנסיה. חוק פנסיה לעצמאיים מחייב רמת הפרשה מינימלית, אולם תחת מצבים מסוימים ניתן להגדיל את ההפרשה ואף לקבל הטבות מס פנסיה לעצמאיים. בכדי להיחשב לעצמאי המחויב לקרן פנסיה לעצמאים יש לעמוד בשני תנאים: על האדם להיות בגילאי 21-60 ועליו להיות רשום כעוסק במע"מ לפחות חצי שנה.

 

כמה כסף עצמאי צריך להפריש לפנסיה?

גובה ההפקדה לפנסיה נגזר למעשה מההכנסה של העצמאי. עבור החלק מההכנסה שגובהו עד חצי מהשכר הממוצע במשק שהוא 63306 ₪, עצמאי יידרש להפקיד לקרן הפנסיה 4.45 אחוזים מההכנסה שלו ועבור שאר ההכנסה ועד גובה השכר הממוצע במשק העומד על 126,612 ₪ בשנים העצמאי יידרש להפקיד 12.55 אחוזים מההכנסה שלו. על חלק מההכנסה שהוא מעל לשכר הממוצע לא חלה חובה להפקיד לביטוח פנסיוני, אך כמובן שמותר לעשות זאת. 

חשוב לשים לב שהשיעורים ייגזרו מתוך הכנסת העצמאי לאחר שנוכו ממנה ניכויים שונים המותרים על פי החוק וטרם נוכו ממנה הפקדות לקרן השתלמות לקופת הגמל. כלומר, ניתן לומר כי עוסק פטור נדרש להפריש את ההפרשה המינימלית לפנסיה בהתאם להכנסה שגובהה עד חצי מהשכר הממוצע לעסק ואילו עוסק מורשה יידרש להפריש לפנסיה בהתאם להכנסה העומדת על גובה השכר הממוצע לעסק שכן, הכנסתו של עוסק מורשה גבוהה יותר מעוסק פטור ובגין זאת הוא גם מוגדר מראש כעוסק מורשה ולא כעוסק פטור. לקריאה עוד אודות הפרשה לפנסיה עוסק מורשה היכנסו.

 

איזה הטבות מס ניתנות בגין הפקדות עצמאים לביטוח פנסיוני?

יחד עם חיקוק החובה המוטלת על עצמאים בהטלת פנסיה, נקבעו גם הטבות מס לעצמאיים שמעודדות אותן להפקיד כספים לביטוח הפנסיוני בשיעור גבוה מהשיעור המינימלי הקבוע בחוק, כך למשל: אדם שעובד כעצמאי בלבד ואין לו כל הכנסה כשכיר יכול להפקיד כד 16 אחוז מההכנסה שלו לפנסיה ולהיות זכאי בגין הפקדה זאת לאחת מהטבות המס הבאות:

ניכוי של סכום ההפקדה לביטוח הפנסיוני מתוך הכנסה החייבת במס, יש לשים שההטבה המדוברת מוגבלת מבחינת תקרה מסוימת הקבועה בדין, זיכוי ממס בגין הפקדות עד 5 אחוז מההכנסה של העצמאי ועד תקרה מסוימת הנקבעת בהתאם לשאלה האם העצמאי הוא מה שמכונה עמית מוטב, אשר סך ההפקדות לביטוח הפנסיוני שלו בשנה עלה על סכום מסוים. הטבה נוספת מאפשר לעצמאי להפקיד עד חצי אחוז מהכנסתו השנתית ולקבל עבורם זיכוי בגובה של 35 אחוזים. את ההטבעות ניתן לקבל רק לאחר ששנת המס מסתיימת ובכדי לקבל אותן יש צורך להגיש דוח שנתי למס הכנסה כאשר בדוח עצמו מציינים את הסכומים שהעצמאי הפריש לביטוח הפנסיוני ואליו מצרפים את הדוח של קרן הפנסיה שאליה הכספים הופקדו.

 

 

אסף מיכאל אנליסט השקעות
אסף מיכאל אנליסט השקעות

אסף מיכאל, מייסד המרכז להשקעות בישראל. זה לא סוד שעולם ההשקעות מבלבל, הידע שאתם מקבלים יכול להיות מסובך. החלטנו לתת לכם את כל המידע שאתם זקוקים לו להשקעות במקום אחד.

דילוג לתוכן