השקעה כעצמאי – האם יש יתרונות?

תוכן עניינים

השקעה

יוצא לך להתחבט כעצמאי בשאלה האם כדאי לך להשקיע את כספיך בבורסה, במניות או בתחום נוסף? שאלת את עצמך האם יש הקלות או תנאים שכדאי לך לדעת עליהם אבל לא היה לך מושג מאיפה להתחיל? הכנו עבורך מדריך מקוצר שיסייע לך לשים סדר בדברים ולהבין אחת ולתמיד כיצד כעצמאי כדאי לך להשקיע את כספך. 

 

החלטת להשקיע, מה עכשיו?

כמעט כל עצמאי ישאל את עצמו האם כדאי להשקיע את הרווחים בשוק ההון בצורה כזו או אחרת, אך השאלה הגדולה יותר שצריכה להישאל היא כיצד העובדה שאדם הוא עצמאי יכולה לסייע לו להשקיע את הכסף, ואף להרוויח יותר.

עצמאיים יודעים היטב שקשה לחסוך, בטח כאשר מדובר על פנסיה. לכל שכיר יש את מי שישלם לו את קופות הגמל והפנסיה, אבל מה עם עוסק פטור או עוסק מורשה שצריכים לחסוך לעצמם? היכן הם יכולים ליהנות מהעובדה שהם עצמאיים? 

 

למה בכלל להשקיע את הכסף?

גם אם מדובר על עוסק פטור וגם אם מדובר על עוסק מורשה יש פוטנציאל השתכרות גבוה יותר מאדם שיהיה שכיר במקום עבודה. עוסק פטור למשל יכול להרוויח כספים לצד עבודתו כשכיר ואת הכסף להשקיע. נשאלת השאלה מדוע להשקיע את הכסף, והתשובה לכך פשוטה – לאורך שנים רבות הריביות כן משתלמות, ובטח כאשר מדובר על סכומים גדולים.

השקעה כהוצאה מוכרת לצורך מס

אחד היתרונות הבולטים של כל עצמאי היא השימוש בהוצאות שונות של העסק כהוצאה מוכרת למס. הדבר רלוונטי גם לאנשים שמוגדרים עוסק פטור וגם לעצמאיים אחרים שהם עוסק מורשה או חברה, קרנות ההשתלמות או רכישת משרד להשקעה יכולים להיות מוכרים כהוצאה מוכרת במס. שכיר לא יכול ליהנות מהטבה זו ובסופו של דבר יתרונות אלה יכולים לסייע לכל עצמאי להגיע לעצמאות כלכלית בגיל מוקדם יותר. 

 

השקעה בנדל"ן דרך העסק

יתרון בולט נוסף שיש לכל עצמאי או עוסק פטור היא האפשרות להשקיע דרך העסק את הכסף ברכישת דירה להשקעה. הכנסות מדירה פטורות ממע"מ כיוון שלא ניתן לקזז מע"מ אשר כלול בחשבונית של רכישת הדירה. לכן, אם עצמאי בוחר למכור את הדירה שלו, גם סכום המכירה יהיה פטור ממע"מ. שכיר לא יכול ליהנות מהטבה זו, ולכן כדאי כעסק שהוא עוסק פטור או מורשה לבצע רכישות מסוג זה על פני ביצוען כשכיר. מה כדאי לדעת? שהפטור ניתן רק במקרים בהם הנכס הושכר למגורים לאורך כל התקופה שבין הקנייה למכירה, אם הושכר אחרת הפטור מבוטל. 

 

ומה לגבי השקעות בשוק ההון?

כמעט כל עצמאי או עוסק פטור ישאל את עצמו האם משתלם לו להשקיע בשוק ההון כדי להגדיל את רווחיו. גם שכיר יכול להשקיע את כספיו, אבל כאשר מדובר על חברה כדאי לדעת ששיעור המס עבור ההשקעות הוא מס חברות שנחשב נמוך משמעותית ממס של שכירים. 

האם כדאי להיות עצמאי או חברה בע"מ? 

בסופו של דבר, ההבדל הגדול בין היותו של אדם עצמאי או חברה או אפילו עוסק פטור היא גובה תשלום המס אותו הוא ישלם. כאשר אדם הוא שכיר לא קיימת לו זכות הבחירה לגבי גובה תשלום המס, אך למשל כאשר עצמאי נהנה מרווח מעל 25 אלף שקל מומלץ לו לשקול להפוך לחברה כיוון שגובה המס על הרווח כעוסק פטור גבוה יותר. גם כאשר מדובר על קרנות השתלמות, ישנו יתרון בהיותו של אדם עצמאי וגם כאשר מדובר על עוסק פטור כיוון שהפטור על רווחי ההון לעצמאיים משתלם במיוחד לעומת אדם שיהיה שכיר על אותם הרווחים.

אסף מיכאל אנליסט השקעות
אסף מיכאל אנליסט השקעות

אסף מיכאל, מייסד המרכז להשקעות בישראל. זה לא סוד שעולם ההשקעות מבלבל, הידע שאתם מקבלים יכול להיות מסובך. החלטנו לתת לכם את כל המידע שאתם זקוקים לו להשקעות במקום אחד.

דילוג לתוכן