פקטורינג – טוב או רע לעסק שלכם

תוכן עניינים

עולם העסקים הוא עולם דינאמי ומורכב ובו כלים פיננסיים רבים. מי שמכיר את כל השיטות הפיננסיות השונות לשרוד את עולם העסקים ייהנה מפתחי מילוט שאחרים לא מכירים, במיוחד כאשר מתקרבת תקופה קשה שיכולה לקרות לכל אחד. ניהול עסק בכל סדר גודל צריך להיות אחראי, כאשר אחת הפעולות המחייבות שכל עסק צריך לחתור אליה היא דאגה לתזרים מזומנים תדיר. ישנם כלים פיננסיים שונים לתזרים המזומנים, אחר מהם הוא פקטורינג ובמאמר זה נסביר לעומק מהו.

 

מה זה פקטורינג?

הדרך הקלה ביותר להסביר מהו פקטורינג היא להקביל אותה לניכיון שיקים. בשירות של ניכיון שיקים אנחנו מוסרים שיק ומקבלים את הכסף עבור הסכום שנמצא בו בניכיון עמלה של החברה שמבצעת את הניכיון. בפקטורינג אנחנו נותנים לחברה את החשבונית לתשלום שהוצאנו ללקוח, מקבלים מזומן בתמורה לכך והחברה גוזרת אחוז מסוים בתמורה מסכום החשבונית. זוהי למעשה דרך נוספת לקבל כסף מזומן לעסק באופן מידי ולגיטימי, כאשר מטרתו הראשונה הנה לשמור על היציבות הכלכלית של העסק.

 

מתי נעשה שימוש בפקטורינג?

לכל עסק הדילמות שלו מתי ואיך לעשות שימוש בכלים שונים של ניכיון שיקים והלוואות. היתרון המשמעותי של הפקטורינג היא העובדה שניתן לקבל כסף מזומן עבור חשבוניות שהוצאו ללקוח. זאת אומרת שלא צריך להמתין לשלב בו הלקוח מספק את השיק, אפשר כבר בשלב סגירת העסקה והגשת החשבונית לקבל עבורה את התשלום. ההמלצה הנה לעשות שימוש בערוץ זה כאשר אין מספיק שיקים דחויים או אין שיקים בכלל לניכיון, או כאשר יש צורך בעוד סכומי כסף מעבר לסכומי הכסף עבורם בוצע ניכיון. השימוש בכלי כמו פקטורינג יכול לסייע לעסק בזמנים לחוצים, בשלבים בהם יש צורך לשלם מיסים, או חודשים חלשים מסיבות כאלו ואחרות.

 

באילו מצבים נהוג לעשות פקטורינג?

כדאי לדעת שלא כל אחד יכול לבצע פקטורינג, שכן בדרך כלל מדובר על עסקאות בסדר גודל משמעותי, כאשר הלקוחות עצמם נחשבים ללקוחות גדולים ומכובדים. לקוחות ועסקים אלה יבטיחו לחברת הניכיון שמדובר על עסקאות לגיטימיות שמאחוריהן עומד גוף פיננסי יציב שכדאי לקחת עבורו את הסיכון. לכן, ככל שהעסק יציב וגדול יותר וככל שלקוחותיו הם כאלו גם כן, כך גדל הסיכוי שחברת הניכיון תבצע עסקת פקטורינג.

 

מה כדאי לדעת?

הדבר הכי חשוב שיש לדעת הוא שעסקאות פקטורינג הן עסקאות חוקיות לכל דבר. בחוק מדובר על מכירת חוב של לקוח, ועל זכות של הקונה לקבל את התשלום. עוד כדאי לדעת שלא כל סכום החשבונית משולם בהתחלה, אלא רק חלק ממנו. למעשה, חברת הניכיון משלמת סכום מסוים על פי הסיכון והתנאים שלה לעסק שסיפק לה את החשבונית, היא מנכה את העמלה שלה ומנכה גם ריבית, וכאשר החשבונית משולמת, על פי התנאים שהוסכמו בין הצדדים, היא מעבירה את הסכום הנותר מהחשבונית לעסק ולוקחת לעצמה את חלקה.

יתרונות הפקטורינג הם שלא צריך לחכות חודשים רבים לתשלום וניתן לקבל חלק ניכר ממנו ממש מיד ובמזומן. תשלום זה יכול לסייע לכל עסק להתמודד עם תשלומים ולא להיקלע לחובות שיעלו בשלב מאוחר יותר הרבה יותר כסף.

אסף מיכאל אנליסט השקעות
אסף מיכאל אנליסט השקעות

אסף מיכאל, מייסד המרכז להשקעות בישראל. זה לא סוד שעולם ההשקעות מבלבל, הידע שאתם מקבלים יכול להיות מסובך. החלטנו לתת לכם את כל המידע שאתם זקוקים לו להשקעות במקום אחד.

דילוג לתוכן