השקעה סולידית ללא סיכון

תוכן עניינים

השקעה סולידית ללא סיכוןכל השקעה מטרתה להפיק לנו תשואה גבוהה. למעשה, כל אפיק השקעה הוא בעל תשואה כלשהי וחלקם גם מופסדים. השקעה סולידית ללא סיכון הינה השקעה שנחשבת לבטוחה או במילים מדויקות – בסיכון נמוך. כאשר אנחנו משקיעים את הכסף שלנו, בין אם מדובר על שוק ההון ובין עם מדובר על נדל״ן, תמיד קיים סיכון. 

 

כמה מילים על השקעה סולידית

ההגדרה של השקעה סולידית שנויה במחלוקת, חלק רואים השקעות סולידיות בתור השקעות באג״ח, השקעות דרך בתי השקעות, מניות מסוימות, נדל״ן ועוד. השקעה סולידית מניבה תשואה של כ-5% בשנה בעוד שהסיכון נמוך מאשר השקעות שיניבו לכם 20% ויותר. שוק הנדל״ן הישראלי מציג תשואה ממוצעת של 5%-3% וזאת נחשבת להשקעה סולידית. השקעה סולידית במונח מופשט היא השקעה בה המשקיע אינו עומד בסיכון גבוה, רמת הסיכון נמוכה בפער משמעותי מפוטנציאל הרווח. 

השקעה סולידית ללא סיכון מתאימה למי שיש כסף נזיל שמוכן להשקיע בבניית תיק השקעות. בניית תיק השקעות סולידי חייב להיבנות בצורה נכונה ובהתאם לרמת הסיכון המבוקשת. להשאיר את הכסף בבנק לרוב יעניק לכם ריבית אפסית, בתיק סולידי תוכלו לקבל תשואה של לעיתים גם 11% בשנה. השקעות סולידיות יכולות להיות באופן עצמאי על ידי השקעה במניות ספציפיות שנמצאות במעקב, או מצד שני להשקיע בבתי השקעות. השקעות סולידיות ללא סיכון יהיו באג״ח, פיקדונות שוטפים, מדדים, קרנות נאמנות ועוד. שיחו לב, השקעה במניות היא ספציפית, דורשת מחקר ולא די בייעוץ חברי לפני שאתם נכנסים לשוק ההון באופן עצמאי. תיק השקעה סולידי ללא סיכון חייב להיבנות בצורה חכמה המהווה תמיכה. 

קראו עוד: השקעה בטוחה בבורסה

האם באמת אין סיכון?

הדוגמא הטובה ביותר היא משבר הקורונה. במהלך משבר הקורונה שוק ההון ואפיקי השקעה שונים התרסקו. רבים הפסידו את כספכם בהתאם לסיכון של תיק ההשקעות שלהם. גם מי שהיה לו תיק השקעה סולידי ללא סיכון הפסיד כסף, אבל בשיעור נמוך בהרבה מאפיקי השקעה ברמת סיכון גבוהה. לכן, הסיכון תמיד יהיה קיים אך כל פעם ברמת סיכון אחרת אשר תוכלו לבחור. אם כבר בתקופת הקורונה עסקינן, מי שיצא בהפסד במהלך המשבר והתרסקות השוק הפסיד את כספו, מי שספג את ההפסד ולא מכר את התיק שלו כיום נמצא ברווח (סביר להניח). שוק ההון נמצא בעלייה מתמדת, הוא נמצא בעלייה כבר 100 שנה. אפשר וקל להפסיד בשוק ההון, במיוחד מי שאין לו ניסיון ולא מכיר את התנהלות השוק. יש הרבה כסף טיפש בשוק ההון, אלו הם משקיעים שמנסים את מזלם הדומה לקזינו, שוק ההון עובד אחרת ולכן, חיפוש אחר השקעה סולידית ללא סיכון היא התחלה נכונה כדי לעשות כסף מהכסף שלך. 

מהם היתרונות והחסרונות של אפיקי ההשקעה?

קיימים אפיקי השעה רבים שיכולים להניק לכם השקעה סולידית ללא סיכון, אפיקי ההשקעה הם: שוק ההון, נדל"ן, קופות גמל השקעה, קרנות השתלמות. אלו הם אפיקי ההשקעה המוכרים וחלקם נחשבים לסולידיים, עם זאת לכל אחד מאפיקי ההשקעה יש יתרונות וחסרונות:

  1. שוק ההון – שוק ההון פתוח לכולם להשקעה מסכום יחסית נמוך (כאשר אתם משקיעים באופן עצמאי באמצעות ממשק ברוקר). שוק ההון מציע קניית מניות, ניירות ערך, ונזילות מלאה – ניתן בכל פעם לרכוש בסכום מסוים לפי היכולת שלכם. היתרון המהותי של שוק ההון הוא שאפשר להשקיע כמעט בכל סכום והתשואה במניות סולידיות יכולה להגיע ל-12% בשנה ולעיתים אף יותר, לעיתים גם פחות. בשנה האחרונה המניות זכו לעליות משמעותיות לפני כניסתן לשוק דובי בחודשי הקיץ של 2022. החיסרון בהשקעה בשוק ההון מצד שני הוא מיסוי, גם אם אתם משקיעים לבד תהיו חייבים לשלם מס רווחי הון העומד על 25%. 
  2. נדל"ן – נדמה כי הנדל"ן לא מפסיק לעלות, מי שהשקיע לפני 20 שנה היום מחזיק בתשואות של מאות אחוזים. השמועה אומרת שבועת הנדל"ן היא אינה בועה, אלא באמת המחירים המשקפים את מחירי הדיור בארץ. על אף העלאת הריבית אנחנו לא רואים האטה משמעותית בתשואה השנתית של מחירי הדיור. ייתכן ונראה בלימה בקרוב, אך עדיין מדובר על השקעה סולידית ללא סיכון. החיסרון הוא בעיקר לדור הנוכחי, דירות שנקנו לפני 30 שנה ב-600,000 ש"ח לדוגמא, היום יהיו שוות 3,100,000 מיליון. התשואה לא תהיה זהה לתשואה בעבר ונדרש הון התחלתי די גבוה כדי להשקיע בנדל"ן, גם כאשר מדובר על רכישת קרקע. אם אתם רוכשים קרקע לא מופשרת תראו את הכסף שלכם תוך כ-15 שנה אם הקרקע תקבל אישורים – אך כאן מדובר על השקעה שאינה סולידית ובעלת סיכון רב. משקיעים רבים פונים להשקעות נדל"ן בחו"ל, אך ללא ניסיון וידע קודם לא היינו ממליצים לעשות זאת.
  3. קופות גמל – ניתן להשקיע את כספכם בקופות גמל בבתי השקעות רבים. יש לכם מגוון רחב של אפשרויות והכסף נזיל למשיכה, ההשקעה היא לאו דווקא לטווח הארוך אלא בכל המקרים לטווח הבינוני-ארוך. תוכלו למשוך את הכסף מתי שתרצו ללא שום קנס, אך כן צריכים ניכוי של מס רווח הון. מלבד לכך, תשלמו דמי ניהול ורצוי לערוך מחקר בין התשואות של קופות הגמל, בתי ההשקעות וכמו כן, דמי ניהול. 
  4. קרנות השתלמות – קרנות השתלמות מופרשות לעובדים המקבלים תנאים סוציאליים מלאים במקום העבודה, בדרך כלל לאחר חצי שנה בהם הם נמצאים באותו מקום העבודה חייב המעסיק להפריש סכום מסוים לקרן השתלמות. עצמאיים יכולים להפריש לעצמם עד 18,000 ש"ח בשנה ולזכות בהטבות שונות. אחת ההטבות המשמעותיות של עצמאיים אל מול קרנות השתלמות היא שעצמאיים אינם חייבים בתשלום מס רווחי הון כל עוד הם לא עוברים את התקרה השנתית. החיסרון בקרן השתלמות הוא שלא ניתן למשוך את הכסף במשך 6 שנים מיום פתיחת החשבון. 

 

אסף מיכאל אנליסט השקעות
אסף מיכאל אנליסט השקעות

אסף מיכאל, מייסד המרכז להשקעות בישראל. זה לא סוד שעולם ההשקעות מבלבל, הידע שאתם מקבלים יכול להיות מסובך. החלטנו לתת לכם את כל המידע שאתם זקוקים לו להשקעות במקום אחד.

דילוג לתוכן