תיק השקעות מנוהל – כך תבחרו נכון את בית ההשקעות

תוכן עניינים

תיק השקעות מנוהלהחסכונות שלכם יושבים בחשבון העו"ש או בתוכנית חיסכון בנקאית המניבה ריבית אפסית? הגעתם למקום הנכון. לא מעט אנשים כיום לא מודעים לעובדה שהם מפסידים לא מעט כסף בכל שנה שכל חסכונותיהם יושבים בחשבון העו"ש או בתוכניות חיסכון בנקאיות נטולות ריבית. האינפלציה התמידית במדינת ישראל שוחקת את כוח הקנייה של הכסף שיושב ללא כל תנועה. נכון לכתיבת שורות אלה האינפלציה בישראל גבוהה מ 5%, מה שאומר שכלל החוסכים בחשבון העו"ש הפסידו כ 5% מסך כלל החיסכון שלהם. רוצים להגן על כל חסכונותיכם מפני שחיקת האינפלציה? בשורות הבאות נגע בכל מה שאתם חייבים להכיר אודות תיק השקעות מנוהל. כיום יש לא מעט בתי השקעות שמנהלות תיקי השקעות של לקוחות רבים. איך תדעו לבחור נכון את בית ההשקעות הטוב מכולם? רגע לפני שנגע בכל הדגשים החשובים, חשוב שתכירו מספר פרטים אודות בתי ההשקעות בישראל.

 

תיק השקעות מנוהל- הבדלים משמעותיים בין בתי ההשקעות השונים – הכירו את ההבדלים הגדולים ביותר

ראשית, חשוב לדעת כי יש לא מעט בתי השקעות שונים בישראל. בניגוד למקובל לחשוב, ההבדלים בין בתי ההשקעות השונים יכולים להיות משמעותיים. בשונה מההבדלים המינוריים בין הבנקים השונים, את בתי ההשקעות השונים מנהלים אנשים שונים שרואים את הכלכלה מזוויות שונות ומחזיקים באסטרטגיות השקעה שונות. במילים אחרות, לפני שאתם בוחרים את בית ההשקעות שינהל עבורכם את כל חסכונותיכם, חשוב לוודא שאתם עורכים השוואה מקיפה ומעמיקה אודות מגוון נתונים שנציג מטה.

תיק השקעות מנוהל- הבדלים משמעותיים בין מסלולי ההשקעה השונים

שנית, חשוב לדעת כי מעבר להבדלים הרבים בין בתי ההשקעות השונים, בכל בית השקעות ישנם מגוון מסלולי השקעה השונים זה מזה בתכלית. ההבדל המהותי ביותר בין המסלולים השונים בבתי ההשקעות בא לידי ביטוי ברמות הסיכון שהמשקיע מוכן לקחת. ישנם מסלולי השקעה עם חשיפה לאחוז גבוה של מניות, ולעומתם ישנם מסלולים רבים עם חשיפה מועטת למניות. לפני שאתם בוחרים את המסלול המתאים ביותר עבורכם, אתם חייבים להכיר את מטרות ההשקעה שלכם ולבחור בכובד ראש את המסלול המתאים ביותר.

קראו עוד: פתיחת תיק השקעות

תיק השקעות מנוהל- ייעוץ מקצועי לבחירת המסלול המתאים ביותר עבורכם

בתי ההשקעות השונים בישראל מסייעים לכל לקוחותיהם לבחור נכון את המסלולים המתאימים ביותר עבור כלל הצרכים שלהם. רוצים לדעת לבחור נכון את המסלול המדוייק עבורכם? שיחת ייעוץ עם הצוות המקצועי של בית ההשקעות תעזור לכם לעשות זאת. מרבית אנשי המקצוע ממליצים ללקוחותיהם לתת את דעתם על נקודה אחת מרכזית – משך זמן ההשקעה. חשוב לבחון היטב את הצרכים שלכם ולהעריך לכמה זמן תוכלו להשאיר את כל חסכונותיכם בבית ההשקעות. ככל שמשך זמן ההשקעה שלכם ארוך יותר – ההמלצה המקצועית היא לבחור במסלולים החשופים לכמות גולה של מניות. נתון נוסף שאתם חייבים לבחון טרם בחירת המסלול המדוייק עבורכם הוא התמודדות עם הפסדים. לא מוכנים להכיל הפסדים? מסלולי החיסכון הבטוחים ביותר הם התשובה הטובה ביותר עבורכם.

 

רוצים לבחור נכון את בית ההשקעות הטוב מכולם? בשורות הבאות נגע בכל הטיפים המעשיים שיעזרו לכם לערוך השוואה מדוייקת בין כלל בתי ההשקעות השונים. מה בודקים? את הנתונים הבאים:

  • דמי ניהול

הנתון הראשון שאתם חייבים לבחון היטב לפני שאתם בוחרים את בית ההשקעות הטוב ביותר עבורכם הוא דמי הניהול שהם גובים עבור שירותם. בתי ההשקעות השונים גובים מכל לקוח דמי ניהול עבור כל השירות שהם מציעים. בתי ההשקעות השונים גובים דמי ניהול שונים, ולכן חשוב לערוך השוואה מסודרת בנושא. אל לכם להקל ראש בדבר, בסכומים גדולים ולטווחי זמן ארוכים ההבדלים יכולים להתבטא בעשרות אלפי שקלים.

דגש חשוב שאתם חייבים להכיר באשר לדמי הניהול – הם נתונים למשא ומתן. חשוב לנהל משא ומתן על דמי הניהול שמציעים לכם. ערכו משא ומתן עם כל בתי ההשקעות הגדולים והאטרקטיביים ביותר (על בסיס כלל הנקודות הבאות) והשוו בין דמי הניהול שהוצעו לכם.

 

  • עלויות קנייה ומכירה

נקודה נוספת שאתם חייבים לבחון לפני שתבחרו את בית ההשקעות הטוב ביותר עבורכם היא עלויות קנייה ומכירה. בתי ההשקעות השונים גובים תשלום עבור כל פעולה שנעשית בחשבון. וערכו השוואה מסודרת בין העלויות השונות שהציעו לכם במטרה להצליח לבחור נכון את בית ההשקעות עם ההצעה האטרקטיבית ביותר. בדומה לדמי הניהול, גם עלויות הקנייה והמכירה נתונות למשא ומתן. ערכו משא ומתן מסודר ובחרו והורידו מחירים מכלל בתי ההשקעות שמעניינים אתכם.

קראו עוד: האם כדאי לשלב מניות נדל"ן בתיק השקעות?

  • אחוזי תשואה בטווח הקצר

מעבר לדמי הניהול ולעלויות הקנייה והמכירה, חשוב מאוד לערוך השוואה מסודרת באחוזי התשואה שבתי ההשקעות השונים הצליחו להשיג ללקוחותיהם בטווח זמן קצר. ברשת תוכלו למצוא תוך דקות בודדות נתונים מדוייקים של כל בתי ההשקעות הגדולים ביותר בישראל. סמנו את כל בתי ההשקעות שהניבו ללקוחותיהם אחוזי תשואה גבוהים בטווח הקצר.

  • אחוזי תשואה בטווח הארוך

נתון נוסף וחשוב אף יותר מאחוזי התשואה לטווח הקצר הוא אחוזי התשואה לטווח הארוך. חשוב לבחון היטב את אחוזי התשואה שבתי ה השקעות הצליחו להניב ללקוחותיהם בטווח הזמן הארוך – בין 5 ל 10 שנים. סמנו את בתי ההשקעות שהניבו ללקוחותיהם את אחוזי התשואה הגבוהים ביותר.

 

  • אחוזי תשואה בשנות משבר

עוד חשוב לבחון את אחוזי התשואה שבתי ההשקעות הניבו ללקוחותיהם בשנות משבר. בשנים האחרונות היו לא מעט משברים כלכליים שהצליחו להפיל את הבורסה בעשרות אחוזים. שנת 2000 ושנת 2008 יאפשרו לכם לבחון היטב את תפקודם של בתי ההשקעות השונים. בית השקעות שהצליח להשיג את התשואה הגבוהה ביותר עבור לקוחותיו בשנות המשבר מוכיח את התמודדותו הטובה בשנים קשות, מה שיכול להעיד על התמודדותו בעתיד במשברים כלכליים נוספים.

 

תיק השקעות מנוהל הוא אחד הכלים שמיועדים לנסות להגדיל את ההון שברשותו של המשקיע. מאחר שהשארה של החסכונות בחשבון הבנק מניבה ריבית אפסית, רבים מעדיפים להשקיע את הכסף בבורסה ולהניב תשואות גבוהות יותר. מהו תיק השקעות מנוהל ומה היתרונות שלו? המאמר הבא הוא בשבילכם. 

 

פתיחת תיק השקעות מנוהל

פתיחת תיק השקעות היא פעולה בה נותנים למנהל השקעות מוסמך ומנוסה הרשאה בביצוע פעולות מסחר בחשבון שלכם. פעולות המסחר שיבצע מנהל ההשקעות מיועדות למקסם את התשואה של החשבון. תיק השקעות יכול לכלול השקעות שונות כמו השקעות בניירות ערך ומוצרים פיננסיים שונים כמו מניות, אגרות חוב ועוד.

כאשר פותחים תיק השקעות מנוהל הניהול שלו יבוצע על פי מדיניות ההשקעה שתקבע. קביעת מדיניות ההשקעה תתבצע בהתאם לצרכים של המשקיע ולהנחיות שימסור למנהל תיק ההשקעות. כלומר, מנהל תיק ההשקעות יבחן את סך הנכסים של המשקיע, את רמת הסיכון שיבחר וישקלל אותם עם מטרות ההשקעה. 

 

מה כולל תיק השקעות מנוהל?

בדרך כלל החלוקה תהיה בין מניות לאגרות חוב, בשיעורים משתנים. כיום המניות נחשבות לרכיב תנודתי יותר. עם זאת, ניתן להניב מהמניות תשואות גבוהות יותר. אגרות חוב נחשבות להשקעה סולידית יותר עם רמת סיכון נמוכה יותר. אצל משקיעים שמוכנים לעמוד ברמת סיכון גבוהה יותר בדרך כלל המניות יתפסו חלק גדול יותר מהתיק. 

 

היתרונות בתיק השקעות מנוהל

לתיק השקעות מנוהל יש מספר יתרונות בולטים-

  • מקצועיות- פתיחה וניהול של תיק השקעות מנוהל מתבצעים על ידי מנהלי השקעות מנוסים. מנהלי השקעות נעזרים בחטיבות מחקר כלכליות ומתאימות את הניהול של תיק ההשקעות על מנת לצבור תשואות יפות. 
  • שקיפות- תיק השקעות מנוהל מתנהל דרך החשבון הפרטי. על ידי כך ניתן לעקוב אחר התנהלות התיק באופן מהיר וקל. המשקיע יוכל לבחון את כל מה שמתרחש בחשבון שלו- הרכב השקעות, ביצועי תשואות, עמלות הנגזרות מהפעילות ועוד. 
  • רווח- על ידי פתיחת תיק השקעות מנוהל ניתן להשיג תשואות יפות מאוד ולמקסם את פוטנציאל הרווח. 
  • ביטחון- כאשר פותחים תיק השקעות שמנוהל על ידי מנהלי השקעות מנוסים ניתן להנות מביטחון מלא. כך ניתן להיות בטוחים שמנהל ההשקעות יודע את העבודה שלו, שהוא שומר על האינטרסים של המשקיע ושהוא מוביל את המשקיע לצבירת תשואות מרשימות. 

 

תיק השקעות מנוהל על ידי מנהל פרטי

מנהל השקעות הוא גורם מקצועי שמחזיק בתעודה של יועץ השקעות. התעודה ניתנת מטעם הרשות לניירות ערך. ניתן לבחור בפתיחה וניהול של תיק השקעות מנוהל על ידי מנהל השקעות פרטי ועל ידי מנהל השקעות מטעם גוף פיננסי כמו הבנק. מנהל השקעות פרטי הוא ינהל את התיק ויעניק ייעוץ בלי קשר לאף גוף או תאגיד פיננסי. כלומר, הניהול שניתן על ידי מנהל השקעות פרטי יהיה אישי ואובייקטיבי לחלוטין בלי התחשבות באינטרסים של הגוף בו עובד. מהסיבה הזו, ברוב המקרים ההעדפה תהיה לבצע פתיחת תיק השקעות מנוהל על ידי מנהל השקעות פרטי. 

 

היתרונות בתיק השקעות מנוהל על ידי מנהל פרטי

למנהל השקעות פרטי יש מגוון יתרונות על פני מנהל השקעות מטעם גוף פיננסי כלשהו- 

  • יחס ושירות אישיים- כאשר מתנהלים מול מנהל השקעות פרטי יכולים להנות מיחס ושירות אישיים בעת הייעוץ. מנהלי השקעות מטעם גופים פיננסיים כמו הבנק, מעניקים ייעוץ ללקוחות רבים. בדרך כלל לכל יועץ כזה יהיו בין 300 ל-400 לקוחות. מהסיבה הזו מנהל ויועץ השקעות כזה לא יוכל לתת יחס ושירות אישיים גם אם מאוד ירצה. לעומת זאת, מנהל השקעות פרטי מטפל בכמות נמוכה יותר של לקוחות וכך יוכל להעניק יחס ושירות אישיים לכל לקוח. כך מנהל ההשקעות הפרטי יגע בכל תיק מספר פעמים בחודש, יבחן את השינויים ומתי כדאי לבצע אותם. 
  • אובייקטיביות- יתרון בולט נוסף הוא האובייקטיביות בניהול ובייעוץ. מנהלי השקעות מטעם גופים מסוימים עלולים להעניק ייעוץ שרואה את האינטרסים של הגוף או התאגיד אליהם הם קשורים. לעומת זאת, מנהל השקעות פרטי מעניק ייעוץ אובייקטיבי שלא קשור לגוף כלשהו ורואה את טובת הלקוח בלבד. כלומר מנהל השקעות פרטי יפעל לייצור תשואה עודפת בלי התחשבות בעמלות או עמידה ביעדים. 
  • זמינות- מנהל השקעות פרטי יוכל להעניק זמינות גבוהה יותר לעומת מנהל השקעות מטעם גוף פיננסי מסוים. בדרך כלל מנהלי השקעות פרטיים יהיו זמינים ויעניקו ייעוץ במסגרת שעות רחבה יותר מאשר מנהלי השקעות של הבנק. מנהלי השקעות של הבנק כפופים למסגרת השעות בהן הבנק פועל. במקרים רבים מדובר בשעות בודדות במהלך היום ולקוחות רבים מתלוננים שלא מקבלים מענה בשעת הצורך. מנהל השקעות פרטי יהיה זמין יותר ויהיה קל יותר להשיג אותו מאחר שדרך ההתקשרות לא תכלול מוקד עמוס וזמן המתנה ארוך. 

 

כיצד נבחר מנהל השקעות לתיק השקעות מנוהל?

אחד הפרמטרים החשובים ביותר בפתיחה וניהול של תיק השקעות מנוהל הוא הבחירה של מנהל ההשקעות. על מנת לבחור מנהל השקעות מקצועי, אמין ומומלץ יש לקחת בחשבון מספר פרמטרים שונים. קודם כל האם מדובר במנהל השקעות פרטי או לא. על ההבדלים בין השניים הרחבנו קודם. 

בנוסף, יש לקחת בחשבון את הניסיון של מנהל ההשקעות. בררו כמה ניסיון יש למנהל ההשקעות והאם הוא עבר משברים בשוק ההון. ככל שלמנהל ההשקעות יהיה יותר ניסיון כך הייעוץ וניהול התיק יתבצעו באופן נכון יותר וחכם יותר. 

דבר לא פחות חשוב הוא היכן רכש מנהל ההשקעות את הניסיון שלו. בדרך כלל מנהלי ההשקעות רוכשים את הניסיון שלהם בעבודה תחת גוף או תאגיד מסוים. יש לכך יתרון מאחר שבזכות כך הם מכירים את המערכת ויודעים כיצד לעבוד מולה. 

פרמטר נוסף הוא הזמינות של מנהל ההשקעות ותדירות הייעוץ שהוא יכול להעניק. ההמלצה היא לבחור במנהל השקעות שיש לו זמינות לבצע בקרה נכונה על תיק השקעות מנוהל.  

אסף מיכאל אנליסט השקעות
אסף מיכאל אנליסט השקעות

אסף מיכאל, מייסד המרכז להשקעות בישראל. זה לא סוד שעולם ההשקעות מבלבל, הידע שאתם מקבלים יכול להיות מסובך. החלטנו לתת לכם את כל המידע שאתם זקוקים לו להשקעות במקום אחד.

דילוג לתוכן